Trădat de încredere: Un client Revolut își povestește calvarul și acuză eșecuri de securitate
Un bărbat din Marea Britanie, care a avut 165.000 de lire sterline furate din contul său de afaceri Revolut, a declarat pentru BBC Panorama că măsurile de securitate ale companiei au eșuat în a preveni furtul. Acesta susține că infractorii au reușit să ocolească procesul de verificare a identității pentru a obține accesul la contul său.
Până în prezent, Revolut a refuzat să-i ramburseze banii. Potrivit unui raport realizat de BBC, Revolut a fost menționat în mai multe reclamații de fraudă în ultimul an financiar decât orice altă bancă majoră din Marea Britanie. Deși firma de e-money nu a primit încă statutul complet de bancă, aceasta susține că ia foarte în serios problema fraudei și că are „controluri robuste” pentru a-și îndeplini obligațiile legale și de reglementare.
Creșterea băncilor digitale
Revolut face parte dintr-un grup de noi instituții financiare digitale care oferă toate serviciile lor online sau prin aplicații, fără sucursale fizice. Compania a crescut rapid, având peste 45 de milioane de clienți la nivel mondial, dintre care nouă milioane sunt în Regatul Unit. Veniturile sale au aproape triplu în 2023, atingând suma de 1,8 miliarde de lire sterline. Aceste caracteristici atractive, împreună cu ratele competitive de schimb valutar, l-au determinat pe Jack, un antreprenor internațional, să aleagă Revolut pentru nevoile sale financiare.
În februarie, Jack a primit un apel de la un escroc care pretindea că este de la Revolut. Acesta i-a spus că contul său ar putea fi compromis din cauza utilizării unei conexiuni Wi-Fi partajate. Jack a fost păcălit să ofere suficiente informații pentru a permite escrocilor să acceseze contul său. Astfel, aceștia au reușit să vizualizeze toate tranzacțiile sale anterioare.
În timp ce se afla încă la telefon cu escrocii, a primit un mesaj de la Revolut care îi solicita să confirme o sumă de 21,98 lire sterline prin introducerea unui cod de securitate. În neștiința sa, Jack a confirmat și a permis astfel o plată către un cont fals creat de infractori.
Imediat după aceea, Jack a observat că mii de lire sterline începeau să fie transferate către conturi false. Când a realizat că a fost păcălit, a contactat Revolut, dar a întâmpinat dificultăți în a obține asistență rapidă. A durat 23 de minute pentru a ajunge la departamentul care putea să-i înghețe contul, timp în care au fost furate alte 67.000 de lire sterline.
Un sistem de securitate deficitar?
Jack crede că Revolut a eșuat în mai multe privințe în protejarea contului său. De exemplu, suspectează că infractorii au reușit să ocolească software-ul de recunoaștere facială. Deși Revolut solicită un selfie atunci când un cont este deschis pe un dispozitiv nou, Jack susține că nu a furnizat o astfel de imagine. Atunci când a cerut Revolut să-i arate fotografia folosită pentru a autoriza noul dispozitiv, compania a afirmat că imaginea nu este stocată în sistemul lor.
Un raport de la Panorama a investigat această vulnerabilitate aparentă și a constatat că aceasta părea să fi fost remediată. De asemenea, Jack consideră că ar fi trebuit să existe un sistem de alertă pentru cele 137 de plăți individuale efectuate către trei noi beneficiari în decurs de o oră, un comportament care ar fi trebuit să ridice semne de întrebare.
O realitate alarmantă
Conform Action Fraud, centrul național de raportare a fraudei din Regatul Unit, anul trecut s-au primit aproape 10.000 de reclamații de fraudă în care Revolut a fost menționat. Aceasta este cu 2.000 mai multe decât Barclays, una dintre cele mai mari bănci din Regatul Unit, și de două ori mai mult decât Monzo, un competitor similar cu Revolut.
Fostele angajate ale companiei au declarat că Revolut prioritizează adesea dorința de a lansa produse noi în detrimentul protecției împotriva criminalității financiare. Deși toate instituțiile financiare se confruntă cu probleme de fraudă, Revolut a fost criticată pentru că nu rambursează suficiente victime ale fraudelor.
Recent, au fost implementate reguli noi care obligă toate băncile și instituțiile de e-money să ramburseze victimele fraudei, ceea ce ar putea genera costuri semnificative pentru Revolut.
„Victimele fraudelor sunt adesea sfătuite să își deschidă conturi Revolut, deoarece escrocii găsesc mai ușor să mute bani prin intermediul acestei bănci decât prin alte bănci”, a declarat Will Ayles de la Refundee, o companie specializată în recuperarea fondurilor pierdute.
Deși Revolut afirmă că ia fraudă în serios și că implementează diverse măsuri pentru a o combate, problema rămâne una semnificativă, iar viitorul companiei ca bancă ar putea depinde de modul în care va gestiona aceste situații critice și va asigura protecția clienților săi.
Sursa: BBC