Transportul feroviar intră într-o nouă etapă: AFER primește atribuții extinse

Publicat: 14 aug. 2024, 07:17, de Autor: Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Transportul feroviar intră într-o nouă etapă: AFER primește atribuții extinse

Guvernul României va adopta azi un proiect de ordonanță care vizează stabilirea unui cadru de autorizare a operatorilor economici din domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul ușor, monorail și transportului urban, suburban și regional pe șine, linii ferate industriale și căi ferate cu caracter de patrimoniu, muzeu sau turistic. Această inițiativă legislativă are la bază articolul 108 din Constituția României și prevederile Legii nr. 187/2024, care abilitează Guvernul să emită ordonanțe în acest sens.

Proiectul de ordonanță stabilește că operatorii economici din domeniile menționate trebuie să respecte cerințele pentru realizarea și furnizarea de produse și servicii de calitate, conform legislației și reglementărilor tehnice specifice aplicabile. Autorizarea acestor operatori este obligatorie și se realizează prin intermediul Autorității Feroviare Române (AFER), care verifică și controlează respectarea cerințelor tehnice pentru produsele și serviciile furnizate în sectorul feroviar și de transport pe șine.

Proiectul definește termenii și expresiile relevante pentru autorizare, precum autorizarea operatorilor economici, a serviciilor furnizate sau a produselor fabricate, autorizarea laboratoarelor de încercări sau a standurilor de verificare, precum și avizarea documentației tehnice necesare în aceste domenii.

AFER, ca organism tehnic de specialitate al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, va avea atribuții extinse în verificarea și controlul operatorilor economici, fluxului de fabricație, documentației tehnice, laboratoarelor și altor elemente esențiale pentru asigurarea calității și siguranței în sectorul feroviar și de transport pe șine.

De asemenea, AFER va avea rolul de organism de evaluare a riscurilor în aceste domenii, iar metodologia de evaluare a riscurilor va fi stabilită ulterior prin hotărâre a Guvernului.

Pentru a asigura buna implementare a acestor măsuri, AFER va putea contracta consultanți externi în situația în care nu dispune de suficienți specialiști în domeniile respective.

În final, proiectul prevede și crearea unui registru de furnizori care va cuprinde toți operatorii economici autorizați în domeniile feroviare și de transport pe șine, asigurând astfel transparența și actualizarea constantă a informațiilor relevante.

Descrierea situației actuale

Autoritatea Feroviară Română – AFER s-a înființat conform art. 1, alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 95/1998 privind înființarea unor instituții publice în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, cu modificările și completările ulterioare, și a prevederilor art. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 14/2023 privind reorganizarea unor instituții publice din domeniul feroviar în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, ca instituție publică cu personalitate juridică în subordinea acestui minister, finanțată integral din venituri proprii – organism tehnic de specialitate în domeniul feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.

Efectuarea transportului feroviar, transportului cu metroul, metroul uşor, monorai şi transportului urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic și tot ceea ce se poate asimila acestor sisteme de transport impune asigurarea unui climat cât mai sigur a circulației și a calității produselor și/sau serviciilor utilizate în aceste domenii. Pentru asigurarea acestui climat în domeniul feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, este impetuos necesar a se realiza un cadru unitar de încercări și verificări a mărimilor, proceselor și indicatorilor determinanți în procesele de realizare, întreținere, reînnoire, modernizare a infrastructurii și materialului rulant, inclusiv prin utilizarea laboratoarelor și a standurilor, dispozitivelor și echipamentelor speciale de încercări și verificări, ținute sub control prin procese de autorizare sau atestare. Autoritatea Feroviară Română – AFER este independentă în ceea ce priveşte organizarea, structura juridică şi procesul decizional faţă de orice operator de transport feroviar, administrator/gestionar de infrastructură feroviară, solicitant de certificare şi entitate contractantă, cu atribuţii principale de certificare, evaluare a conformităţii, autorizare, omologare şi agrementare în domeniul feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.

În momentul de față Autoritatea Feroviară Română – AFER, eliberează autorizații de furnizori, agremente tehnice, omologări tehnice, autorizații de laborator, atestate de stand de probă/încercări/verificări sau dispozitive speciale și avizarea documentației tehnice pentru domeniul feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic. Prezentul act normativ urmărește să clarifice, în mod explicit, regimul de autorizare a operatorilor economici din domeniul feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic și nu aduce modificări actualelor reglementări privind serviciile specifice în cadrul pieței interne. Autorizarea operatorilor economici care își desfășoară activitatea în domeniul menționat în prezentul proiect de act normativ a fost realizată și până în prezent, dar pe bază de ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, ceea ce a creat anumite disfuncționalități în relația cu entitățile care nu aparțin de ministerul transporturilor și infrastructurii, spre exemplu autoritățile de transport local care operează tramvaie.

Actualul ordin de ministru al transporturilor și infrastructurii privind aprobarea normelor de admitere tehnică a produselor și/sau serviciilor destinate utilizării în activitățile de construire, modernizare, reparare și întreținere pentru transportul urban, suburban şi regional pe șine pentru tramvai, metrou ușor, monorai, calea de rulare și sistemul de energoalimentare al acestora , nr. 934/2023 a fost pus spre consultare publică, în stadiul de proiect, pe site-ul oficial de internet al Comisiei Europene timp de trei luni la începutul anului 2023. Față de propunerea exprimată nu au fost primite nici un fel de observații sau comentarii.

Schimbări preconizate

Având în vedere dezvoltarea la nivel național a transportului urban și suburban pe șine, construirea de noi linii de metrou, modernizarea infrastructurii feroviare și a materialului rulant, care trebuie să respecte cerințele tehnice, aflate în continuă îmbunătățire, prezentul proiect de act normativ are în vedere reglementarea autorizării operatorilor economici care își desfășoară activitatea în aceste domenii.

Promovarea acestei ordonanțe este esențială pentru asigurarea unui climat optim și unitar, la nivel național, a sistemelor de transport din domeniul feroviar, transportul cu metroul, metroul uşor, monorai şi transportul urban, suburban şi regional pe şine și al căilor ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic. Necesitatea promovării acestei ordonanțe va da posibilitatea creării cadrului legal necesar subsidiar va curpinde cerințe tehnice detaliate privind autorizarea operatorilor economici, a materialului rulant si a altor echipamente specifice, cu aplicabilitate obligatorie generală din domeniile prevăzute de prezenta ordonanță. Adoptarea acestui act normativ constituie o necesitate obiectivă în ceea ce privește evaluarea și comportarea, în exploatare, a modului Implementarea cadrului legal propus va permite crearea unei reglementări unitare, care să permită evaluarea operatorilor economici privind realizarea unor produse și/sau servicii de calitate, având în vedere că introducerea pe piață de produse și/sau servicii neconforme poatet duce la accidente/incidente în domeniul feroviar, al transportului cu metroul, metroul uşor, monorai şi al transportului urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, care se pot solda cu pierderi materiale sau de vieți omenești.

Având în vedere specificul sistemului de transport menționat în prezentul proiect de act normativ, prin faptul că în cadrul acestui sistem de transport s-au înregistrat nu doar pierderi materiale ci și pierderi de vieți omenești, se poate considera că doar un control a posteriori nu ar fi eficient din cauza imposibilității constatării a posteriori a deficiențelor serviciilor în cauză și acesta trebuie precedat, având în vedere riscurile și pericolele care ar putea apărea, de un control a priori.

Având în vedere dezvoltarea continuă și accelerată a tehnologiilor din domeniile prevăzute în prevederile prezentului proiect de act normativ, se impune promovarea unui cadrul legislativ unitar și coerent, la nivel național, având în vedere și specificul domeniilor reglementate și care sunt în apanajul legal al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, dar a căror aplicare nu este opozabilă față de entitățile care nu sunt sub coordonarea sau autoritatea ministerului de resort. de realizare a produselor, serviciilor și proceselor din domeniile feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, prin intermediul Autorității Feroviare Române – AFER, denumită în continuare AFER, prin care se asigură respectarea cerințelor tehnice pentru produsele și serviciile furnizate și/sau utilizate în aceste domenii.

O altă schimbare care apare este dată de necesitatea punerii în concordanță a cerințelor de calitate care sunt impuse de asigurarea, inclusiv pentru laboratoare dar și pentru standurile, dispozitivele și echipamentele speciale de încercări și verificări utilizate, a cerințelor standardelor de referință în domeniu. Totodată, trebuie să se țină seama și de importanța schimbărilor continue care apar în domeniul feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic și de necesitatea evaluării acestora.

Astfel, trebuie avută în vedere o analiză a riscului în scopul de a aprecia dacă ansamblul acestor schimbări constituie sau nu o schimbare semnificativă. În ceea ce privește activitățile de proiectare și verificare tehnică a proiectelor, în urma comparării acestora cu standardele și reglementările tehnice specifice din domeniul feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic se dă acordul punerii pe piață a produselor sau serviciului analizat, în domeniile prevăzute de actul normativ, fără a aduce atingere altor prevederi legale în vigoare.

Pentru o transparență mai ridicată a capacității tehnice și profesionale a operatorilor economici din domeniul feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, în vederea participării la procedurile de achiziții publice și pentru obținerea unui produs/serviciu final care să corespundă standardelor și reglementărilor tehnice specifice, s-a introdus în proiectul de act normativ obligativitatea prezentării autorizațiilor obținute de aceștia pe domeniul prevăzut.

Pentru o mai bună transparență se înființează, în cadrul AFER, Registrul de furnizori, care va cuprinde toate autorizațiile de furnizori, agrementele tehnice, omologările tehnice eliberate de AFER pentru operatorii economici din domeniul feroviar, al transportului cu metroul, metroul uşor, monorai şi al transportului urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic. La acest registru de furnizori, vor avea acces toți operatorii economici interesați.

Ținerea sub control a calității produselor sau serviciilor furnizate de operatorii economici care își desfășoară activitatea în domeniile anterior menționate reprezintă un obiectiv fundamental pentru asigurarea unui climat cât mai sigur a circulației și a calității produselor sau serviciilor utilizate. Prevederile din prezentul proiect de act normativ vin în întâmpinarea aplicării prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, în sensul în care AFER va analiza capacitatea tehnică a operatorilor economici, iar autorizarea obținută din partea AFER va fi utilizată de autoritatea contractantă în cadrul procesului de atribuire a achizițiilor publice.

Prezentul proiect de act normativ nu implică o dublă reglementare în relația cu operatorii economici, fiind doar o clarificare a activității desfășurate de AFER în sprijinul autorităților contractante în procesul de validare a capacității tehnice a ofertanților, necesară în procesul de contractare a achizițiilor publice specifice.