Transporturile cer bani de la bugetul paralel pentru înființarea Carpatica Feroviar
În vederea înființării Carpatica Feroviar S.A., este necesară capitalizarea inițială a acesteia, ca primă etapă, cu suma de 125 mii lei.
În acest sens, propune alocarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a sumei de 125 mii lei la capitolul 84.01 „Transporturi”, Subcapitolul 84.01.01 „Administrația centrală”, Titlul XVI. „Active Financiare”, articolul 72.01 „Active financiare”, alineatul 72.01.01 „Participare la capitalul social al societăţilor comerciale”. Fondul de rezervă bugetară mai este numit și bugetul paralel pentru că este stabilit din pix, prin voia premierului și/sau a ministrului de Finanțe, și nu adâncește deficitul.
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, conduce întreaga activitate a aparatului propriu al ministerului, exercită întreaga autoritate asupra unităților aflate în subordinea și sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, instituție condusă de Sorin Grindeanu, sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de acționar și exercită calitatea de ordonator principal de credite în temeiul prevederilor art. 9 alin. (1) și alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 370 din 29 martie 2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificările și completările ulterioare.
Apariţia şi manifestarea evenimentelor extraordinare ale anilor 2020 – 2023 impun adoptarea unui ansamblu coerent de măsuri adecvate în toate domeniile, dar mai ales în domeniul transporturilor.
Aceste evenimente au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:
- transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
- transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
- transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.
Asigurarea transportului de marfă pe calea ferată reprezintă un serviciu de interes strategic, sincopele în funcționarea acestuia generează
perturbări grave în funcționarea principalelor ramuri economice de activitate.
Statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat.
Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic – Carpatica Feroviar S.A., pentru deservirea nevoilor de apărare a țării, precum și pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată, în condițiile legii.
Înființarea Carpatica Feroviar S.A. se realizează în conformitate cu prevederile Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene și a legislației concurențiale de la nivel unional și național.
În prezent, CFR Marfă deține o cotă de piață de 31,2%, iar încetarea activității creează o oportunitate de înființare a unei noi companii, care să opereze cererea de transport feroviar de marfă.
Transporturile gestionate în prezent de către operatorul național se vor distribui pe piață în mod natural, în funcție de capacitățile de preluare a transporturilor ale tuturor competitorilor aflați pe piață.
Înființarea Carpatica Feroviar S.A. de urgență este necesară pentru ca aceasta să demareze procedurile legale de obținere a tuturor autorizațiilor necesare pentru funcționare ca operator de transport feroviar.
Societatea va desfășura activități:
- comerciale – fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar;
- de interes strategic – pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată, ținând cont de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale și de nevoia de acoperire a transportului de marfă pe timp de pace, cât şi în situaţii de criză sau război.
Carpatica Feroviar se va înființa prin hotărâre de Guvern, cu respectarea art. 15 alin. (3) din OUG nr. 20/2014, cu modificările și completările ulterioare.