Triumful voinței sale: Leni Riefenstahl și legătura sa cu nazismul în noul documentar

Publicat: 16 feb. 2025, 07:00, de Cristian Matache, în Cultură , ? cititori
Triumful voinței sale: Leni Riefenstahl și legătura sa cu nazismul în noul documentar

Documentarul Riefenstahl, regizat de Andreas Feile și produs de Sandra Maischberger, a avut premiera în afacerea de film a Festivalului de Film de la Veneția din 2024, fără a face parte din competiția oficială, dar s-a impus ca un eveniment semnificativ.

La trei luni după debutul în cinematografele din Germania, filmul continuă să atragă public, iar lansarea sa în Statele Unite a coincis identic cu începerea inaugurării președinției lui Donald Trump. Totuși, există o întrebare care rămâne fără răspuns: de ce acest film nu va fi lansat în Rusia?

Pe măsură ce filmul a fost disponibil publicului, o serie de analize și documentare din mass-media au subliniat importanța acestei lucrări. Una dintre cele mai remarcabile apariții este un segment de 30 de minute realizat de Deutsche Welle, intitulat Leni Riefenstahl: The Horrible Power of Images, care explorează figura regizoarei favorizate de Hitler, cu intervievatori precum Feile, Maischberger și Ray Muller, documentaristul care a realizat un film despre Riefenstahl în 1993, scrie Novaya Gazeta Europe.

Sandra Maischberger, într-un interviu cu Riefenstahl din 2002, a vorbit despre întâlnirea cu o femeie care, la vârsta de 100 de ani, părea să păstreze un mister imposibil de pătruns. Deși nu a obținut răspunsuri clare la întrebările sale, Maischberger a concluzionat că a întâlnit o „fascistă convinsă”, însă fără dovezi solide. Până în 2016, când accesul la arhivele lui Riefenstahl i-a deschis noi perspective. Printre documentele găsite se numărau fotografii și corespondență cu Hitler, precum și impresii ale regizoarei despre întâlnirile lor, care au contribuit la înțelegerea relației sale cu regimul nazist.

Feile a început să pregătească documentarul după ce, în primăvara anului 2022, a observat similarități între tehnicile de propagandă folosite de Riefenstahl și scenele din paradele militare din Rusia, filmate într-un stil ce amintea de estetica nazistă. Documentarul a avut un caracter de investigație, în care Feile a adus la lumină multe dintre contradicțiile și falsurile din biografia Riefenstahl. De exemplu, regizoarea a fost implicată într-o poveste despre un masacru în Polonia ocupată, în timpul căruia, din dorința de a avea o scenă perfectă pentru film, a ordonat ca muncitorii să fie uciși.

Documentarul prezintă o perspectivă rece și distanțată asupra acțiunilor lui Riefenstahl, alegând să nu-și exprime opiniile direct, lăsând loc interpretărilor și faptelor. Aceste evenimente nu sunt detaliate pentru a judeca regizoarea, ci pentru a sublinia legăturile sale cu regimul nazist și implicarea sa activă în crimele regimului.

Un alt punct important abordat de film este legătura dintre Riefenstahl și Ghitler, precum și relațiile sale cu alți membri ai regimului nazist. Deși a refuzat să devină membră a Partidului Nazist, ea a fost totuși un element cheie în construirea imaginii de putere a lui Hitler, iar filmul arată cum Riefenstahl a folosit politica și influența pentru a avansa carierele sale profesionale.

În ciuda acestor fapte, Riefenstahl a rămas o figură extrem de admirată în cercurile cinematografice, fiind recunoscută pentru inovațiile sale tehnice și estetice în film. Regia sa din Triumful voinței și Olympia este încă studiată ca un exemplu al puterii imaginii în promovarea unei ideologii. În ciuda controverselor, filmele sale continuă să influențeze industria cinematografică, iar Riefenstahl este apreciată și astăzi pentru abilitățile sale tehnice și viziunea artistică.

Documentarul lui Feile reînvie aceste contradicții, oferind o privire critică asupra unei femei care a fost capabilă să creeze o estetică cinematografică devenită emblematică pentru un regim totalitar.