Trump 2.0: riscuri majore pentru Europa
Ce înseamnă un al doilea mandat Trump pentru Europa și cum ne putem pregăti să facem față riscurilor majore. De-a lungul ultimului an, preocupările cu privire la posibilitatea unui al doilea mandat al lui Donald Trump au devenit din ce în ce mai palpabile în rândul aliaților europeni. Nathalie Tocci (The Guardian) analizează riscurile pe care le-ar putea aduce un Trump 2.0 pentru Europa.
O traumă europeană
Primul mandat al lui Trump a fost resimțit ca o experiență traumatică pentru Europa, iar acest sentiment nu a fost neapărat legat de deciziile politice ale administrației sale. Desigur, existau divergențe de opinie asupra unor aspecte precum retragerea SUA din acordul nuclear cu Iranul, dar tensiunile politice transatlantice nu sunt ceva nou. Ceea ce a constituit cu adevărat o traumă pentru Europa a fost atitudinea președintelui american care nu a tratat Europa ca pe o familie. Trump părea să se simtă mai confortabil în compania unor lideri autoritari precum Xi Jinping și Vladimir Putin decât în cea a liderilor aleși democratic din Europa.
Nathalie Tocci avertizează că, într-un al doilea mandat, această antipatie față de Europa s-ar putea traduce în decizii politice mult mai abrazive. Dacă primul mandat al lui Trump a fost caracterizat de o administrare internă haotică și în mare parte ineficientă, un al doilea mandat ar putea aduce o coerență și hotărâre mai mari. Se pare că Trump 2.0 intenționează să devină 100% „Maga” (Make America Great Again), renunțând la compromisurile cu diversele aripi ale Partidului Republican.
Riscuri majore în politica externă
În plus, contextul internațional în care Europa se găsește este mult mai complicat. Cu două războaie în desfășurare – invazia Rusiei în Ucraina și conflictul din Orientul Mijlociu – Europa se confruntă deja cu provocări majore. Revenirea lui Trump la putere ar putea fi unul dintre factorii care să determine prelungirea acestor conflicte. Situația strategică a Europei ar putea deveni și mai șubredă decât în prezent.
Impactul asupra economiei și Orientului Mijlociu
În ceea ce privește economia și Orientul Mijlociu, analista anticipează intensificarea diferențelor. Relațiile transatlantice au cunoscut deja dificultăți începând cu Actul de Reducere a Inflației adoptat de Biden, considerat de mulți ca o permisiune tacită pentru războiul Israelului în Gaza. Legea de Reducere a Inflației este un angajament istoric de a construi o nouă economie a energiei curate, alimentată de inovatorii americani, muncitorii americani și producătorii americani, care va crea locuri de muncă bine plătite și sindicalizate și va reduce poluarea care alimentează criza climatică și generează nedreptăți în domeniul mediului.
Detalii suplimentare despre IRA:
Cu toate că Legea de Reducere a Inflației din SUA (IRA) urmărește o serie de obiective, cele două principale sunt reducerea inflației prin diminuarea puterii de cumpărare din economia SUA și furnizarea contribuției Statelor Unite în lupta împotriva schimbărilor climatice. Spre deosebire de măsurile similare din UE, cea mai mare parte a sprijinului său pentru mediu este realizată prin subvenții fiscale. Deși este salutată în UE pentru deschiderea unei noi ere în politica climatică a SUA, IRA este criticată pentru prevederile sale categorice „Buy American!„. Printre altele, se teme că exporturile UE către SUA vor fi împiedicate și că firmele UE ar putea fi atrase să se mute în SUA. Până în prezent, UE a reacționat adaptând regulile sale privind ajutoarele de stat și propunerile legislative ale Planului Industrial pentru Acordul Verde, dar se bazează și pe subvențiile dedicate combaterii efectelor schimbărilor climatice ale Facilității de Redresare și Reziliență pentru a compensa efectele IRA asupra economiei UE.
Deci, într-un al doilea mandat al lui Trump, tensiunile apărute între SUA și UE în domeniul economic ar putea să se agraveze semnificativ, constată doamna Tocci.
De asemenea, se preconizează că Trump ar putea lua o poziție radical diferită față de Ucraina. Având în vedere amenințările sale anterioare, există riscul ca SUA să renunțe rapid la sprijinul militar pentru Kiev. O astfel de retragere ar putea încuraja Moscova să-și mărească ambițiile imperiale în Ucraina și dincolo de aceasta, ceea ce ar putea duce la o amenințare directă asupra NATO.
Subminarea democrației și a ordinii mondiale existente
Un aspect important evidențiat de Tocci este posibila subminare a democrației americane într-un al doilea mandat Trump. Cu patru acte de acuzare penale împotriva sa, există riscul ca Trump să acționeze împotriva sistemului judiciar, slăbind și mai mult independența acestuia. Amenințările de a pedepsi „trădătorii” ar putea duce la o formă modernă de macartism (MACARTÍSM (engl., fr.; {s} n. pr. McCarthy) s. n. Denumire a campaniei anticomuniste, declanșate în S.U.A. de senatorul J.R. McCarthy, în perioada 1949-1954, care a cunoscut forme exacerbate, fiind îndreptată împotriva celor bănuiți că ar avea simpatii comuniste (în special scriitori, artiști; oameni de știință). Această „vânătoare de vrăjitoare” a provocat o energică reacție de protest din partea intelectualilor americani cu convingeri democratice. ) în secolul XXI.
În ceea ce privește ordinea mondială, Tocci avertizează că Trump ar putea continua să slăbească instituții precum ONU. Din care, judecând după fapte, nu a mai rămas cine știe ce. Faptul că Rusia încă face parte din ONU este cea mai bună dovadă că această instituție este golită complet de sens. Astfel, o „iarnă democratică” în SUA nu ar rămâne doar o problemă internă, ci ar avea ecouri la nivel global. Începând cu Europa.
Ascensiunea extremismului de dreapta în Europa
Un alt punct de îngrijorare evidențiat de Tocci este riscul ascensiunii extremismului de dreapta în Europa. Chiar dacă forțele populiste de dreapta în prezent nu promovează în mod explicit ieșirea din UE, o revenire a lui Trump la putere ar putea să le încurajeze să-și dezvăluie adevărata față.
Strategii pentru Europa
Tocci oferă și soluții pentru ca Europa să se pregătească pentru această posibilitate. În ceea ce privește Ucraina, se sugerează o intensificare a eforturilor europene de a acoperi eventualele goluri create de retragerea sprijinului american. Este esențial să se asigure că Ucraina dispune de resursele necesare pentru a continua lupta împotriva agresiunii ruse.
Pe lângă aceasta, Europa trebuie să se pregătească pentru o posibilă reducere a angajamentului SUA față de NATO. În acest context, este esențial ca Europa să-și consolideze propriul pilon în cadrul NATO și să exploreze acorduri de apărare cu parteneri precum Marea Britanie.
Consolidarea democrației liberale și a multilateralismului este, de asemenea, crucială. UE trebuie să-și întărească condițiile privind statul de drept și să acorde o atenție sporită noilor state membre. În loc să se bazeze pe iluzia că poate colabora cu China pentru consolidarea multilateralismului, Europa trebuie să intensifice relațiile cu democrațiile liberale similare și cu țările din sudul globului.
Europa se confruntă, deci, cu o perioadă de incertitudini și provocări majore în fața perspectivei unui al doilea mandat al lui Donald Trump. Cu o analiză atentă a riscurilor și cu implementarea unor strategii adecvate, statele europene pot să-și întărească reziliența și să facă față provocărilor complexe care pot apărea în această eventualitate. O abordare proactivă este esențială pentru a evita reacții haotice și a menține stabilitatea și unitatea în fața unor posibile schimbări semnificative la nivel geopolitic
(adaptare după The Guardian)