Studiu – Carnea rămâne baza la români, dar crește și consumul de produse din plante
Carnea este în continuare un aliment de bază în meniurile românilor, chiar dacă interesul pentru o alimentație bazată pe un consum mai mare de produse pe bază de plante s-a triplat în ultimul an.
În prezent, 85% dintre consumatorii de carne români includ produse din carne în mesele lor fie zilnic, fie de câteva ori pe săptămână. De asemenea, 30% dintre români consumă regulat produse pe bază de plante, iar 10% dintre aceștia aproape în fiecare zi, potrivit unui studiu realizat de Danone România cu privire la interesul și comportamentul de consum al românilor în privința produselor pe bază de plante și dietă flexitariană.
Studiul mai arată că 41% dintre români consideră că produsele pe bază de plante sunt benefice pentru sănătate, în timp ce 20% achiziționează astfel de produse pentru gustul lor, iar 13% iau în calcul mediul înconjurător.
În același timp, 83% dintre participanții la studiu consideră că ar putea adăuga în meniul lor și alternative fără carne din motive de sănătate, în timp ce 30% din populație consumă produse pe bază de plante în mod regulat, iar 32% în mod ocazional.
Tinerii sunt cei mai deschiși la meniul pe bază de plante. Astfel, consumul săptămânal de produse pe bază de plante este mai ridicat în rândul grupei de vârstă 18 și 25 de ani (43% din categoria de vârstă având un consum săptămânal). Mai trebuie precizat și faptul că atunci când achiziționează un produs, 6 din 10 consumatori români iau în considerare impactul asupra mediului.
Ce înseamnă dieta flexitariană
Dieta flexitariană presupune un consum variat de alimente, care nu înseamnă eliminarea completă a cărnii din alimentație, ci introducerea a cât mai multor alimente de origine vegetală în meniul zilnic. Astfel, în acest stil de alimentație este posibil și consumul de carne sau pește, alături de lactate, fructe si legume sau produse pe bază de plante, acestea fiind o alternativă pentru cei care urmăresc o alimentație variată.
În prezent, 20% dintre români se consideră flexitarieni. Dintre aceștia, termenul de flexitarian este asociat în proporție de 59% cu mâncatul sănătos, iar 12% din același eșantion, cu înlocuirea ocazională a produselor de origine animală, prin sortimente bazate pe plante.
Analiza Danone a fost realizată după aceleași criterii și instrumente sociologice în România, Ungaria și Bulgaria. În România, studiul a fost realizat pe un eșantion de 500 respondenți, din mediul urban și rural, femei și bărbați, cu vârste cuprinse între 18 – 65 de ani. Studiul s-a desfășurat în luna martie 2023, de către NMS Hungary Kft.