Turcii, abonați la licitațiile pentru modernizarea căilor ferate. Cine sunt ofertanții pentru Craiova – Caransebeș, contracte de un milliard de euro

Publicat: 15 oct. 2024, 10:16, de Marian Apipie, în ECONOMIE , ? cititori
Turcii, abonați la licitațiile pentru modernizarea căilor ferate. Cine sunt ofertanții pentru Craiova – Caransebeș, contracte de un milliard de euro
Turcii, abonați la licitațiile pentru modernizarea căilor ferate. Cine sunt ofertanții pentru linia Craiova – Caransebeș, contracte de un milliard de euro

S-au deschis ofertele pentru două dintre loturile de cale ferată pentru care CFR SA a lansat procedura de achiziție a lucrărilor de proiectare și execuție. Obiectivului de investiţie se referă la „Reabilitarea liniei feroviare Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș, parte a Coridorului Orient/Est-Mediteranean“, iar loturile sunt cel dintre Drobeta Turnu-Severin și Băile Herculane, respectiv Băile Herculane – Cap X PO Nou Poarta.

Turcii rămân principalii abonați la licitațiile pentru modernizarea căilor ferate din România. După ce, la finele lunii trecute, s-au deschis ofertele pentru lotul 6 PO Nou Poarta – Caransebeș, în lungime de 37,16 km, al liniei de cale ferată Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș, acum se știu ofertanții și pentru loturile 4 și 5, respectiv Drobeta Turnu-Severin – Băile Herculane și Băile Herculane – Cap X PO Nou Poarta. Pe lotul 6 au fost cinci ofertanți, acum vorbim tot de cinci ofertanți, dar în total: doi pentru lotul 4 și trei pentru lotul 5.

Turcii, abonați la licitațiile pentru modernizarea căilor ferate

Potrivit CFR SA, valoarea financiară totală estimată a contractelor este de 4,87 miliarde lei fără TVA, sursa de finanţare fiind asigurată din fonduri europene, prin Programul Transporturi (PT) 2021 – 2027. Durata de implementare este de 72 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 60 de luni pentru execuție pentru lotul 4 Drobeta Turnu-Severin – Băile Herculane, respectiv 60 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 48 de luni pentru execuție pentru lotului 5 Băile Herculane – Cap X PO Nou Poarta.

Care este valoarea contractelor

Achiziția presupune proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare pe un traseu de circa 74,25 km, din lungimea totală a tronsonului Craiova – Caransebeș (225,287 km), după cum urmează:

  • Lotul 4 (41,618 km), valoare financiară estimată de 2.440.603.512,56 lei fără TVA.
  • Lotul 5 (32,637 km), valoarea financiară estimate de 2.433.707.400,51 lei, fără TVA.

Turcii, abonați la licitațiile pentru modernizarea căilor ferate. Cine sunt ofertanții pentru linia Craiova – Caransebeș

Din cele cinci oferte depuse, trei sunt de la asocieri din Turcia. Asocierea Ozaltin (lider) – Yapi Merkezi İnşaat ve Sanayi A.Ş – Infravis S.R.L, prezentă la licitația pentru lotul 6 Băile Herculane – Cap X PO Nou Poarta, s-a înscris și la lotul 4 Drobeta Turnu-Severin – Băile Herculane. Ozaltin, antreprenorul care lucrează și la tronsonul 1 al DEx12 Craiova – Pitești, îi are drept contracandidați pe conaționalii din Asocierea IC Ictaș Inșaat Sanayi ve Ticaret A.Ş. (lider) – Rotary Construcții Mentenanță, cu care se luptă și pentru lotul 6.

Pentru lotul 5 se bat trei ofertanți. Austriecii de la PORR Construct, cei care lucrează pe secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș a A1 Sibiu – Pitești (unde construiesc și primul tunel săpat pentru o autostradă din România), îi au ca adversari pe turcii din Asocierea IC Ictaș Inșaat Sanayi ve Ticaret A.Ş. (lider) – Rotary Construcții Mentenanță, dar și asocierea formată din FCC Construccion S.A. (lider) – Gulermak Spolkaz Ograniczona (Spania/Polonia).

Principalele obiective incluse în modernizarea infrastructurii feroviare pe cele două loturi sunt:

  • Îmbunătățirea infrastructurii pentru creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între 100 km/h și 120 km/h;
  • Modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea (25 kV, 50 Hz);
  • Mărirea capacității de tranzit;
  • Lucrări civile în stații;
  • Modernizare poduri, podețe;
  • Ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
  • Montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
  • Modernizare 8 tuneluri;
  • 1 tunel nou cu cale ferată dublă Poarta 1 (1.279 m);
  • Instalații de centralizare electronică/electrodinamică noi sau reabilitate, după caz, în stații și linie curentă și introducerea sistemului de siguranță ERTMS nivel 2.

Citește și: Turcii dau năvală să ne modernizeze căile ferate! Sunt în joc contracte de miliarde de euro