Turcii acaparează tot, dar nu au forță de muncă! Cine va lucra pe A7 și Centura Buzăului?
Decizia de a acorda contractul pentru construcția centurii orașului Buzău, parte din A7, unei firme turcești a stârnit discuții și controverse în rândul opiniei publice. Cu toate că promisiunile de începere rapidă a lucrărilor și de angajare a muncitorilor locali au fost lăudate la conferința de presă, comentariile negative au accentuat o serie de preocupări.
Una dintre principalele preocupări se referă la numărul aparent redus de muncitori turci implicați în proiect, aceștia fiind văzuți mai degrabă în poziții de conducere decât în munca fizică. Acest aspect alimentează temerile că muncitorii români ar putea fi angajați în subantrepriză pe A7, cu salarii mai scăzute și condiții de muncă mai precare. Totuși, trebuie să menționăm că este criză pe piața locurilor de muncă, toți anteprenorii care au în desfășurare lucrări edilitare și de drumuri sunt într-o continuă căutare a potențialilor angajați.
Bani europeni pentru lucrări de proastă calitate: Municitorii români vor încasa doar minim pe economie
De asemenea, scepticismul privind calitatea lucrărilor efectuate de către firma turcească a fost exprimat, argumentându-se că interesul principal al acesteia ar fi să obțină cât mai mulți bani europeni, fără a investi în mod corespunzător în durabilitate și siguranță.
Cu toate acestea, este important să privim această situație cu obiectivitate și să analizăm și perspectivele pozitive. Construcția de autostrăzi este esențială pentru dezvoltarea infrastructurii României, iar implicarea unor companii străine poate aduce expertiză, tehnologie și resurse financiare.
De asemenea, dorința de a avea 60-70% muncitori români în cadrul proiectului este un pas în direcția potrivită pentru a asigura beneficiile economice la nivel local.
Cu toate acestea, trebuie să existe o supraveghere atentă din partea autorităților și a societății civile pentru a se asigura că contractul este respectat în toate aspectele, inclusiv angajarea muncitorilor locali și calitatea lucrărilor.
În final, în loc să ne concentrăm doar asupra aspectelor negative, ar trebui să căutăm un echilibru între a beneficia de resursele și expertiza străine și a ne sigura că aceste proiecte aduc valoare reală comunităților locale și întregii țări. Este crucial să existe transparență, responsabilitate și o colaborare eficientă între toate părțile implicate pentru a asigura succesul acestui proiect și a altora viitoare.
Cum au dat turcii ”năvală” pe Autostrada A7 la Buzău
Turcii au obținut dreptul de a începe lucrările pe Autostrada A7 în zona Buzău, conform rezultatelor reevaluării lotului 3, cuprinzând cei 13,9 kilometri între nodurile Spătaru (DN2) și „Bariera Brăila” (DN2B spre Brăila). Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că noua firmă câștigătoare este Nurol.
Derulată într-un context tensionat, licitația a fost inițiată la 1 iunie 2021, iar 14 oferte au fost depuse până la data de 16 septembrie 2021. Inițial, câștigătorul desemnat de CNAIR a fost asocierea Drum Asfalt-Trameco (grup Selina), conform unei informații dezvăluite în exclusivitate la 18 februarie 2022.
Cu toate acestea, antecedentele triste ale unor proiecte anterioare au adus atacuri din partea companiilor Nurol și Tefken, iar, după o lungă bătălie în instanță, li s-a acordat, parțial, dreptate. CNAIR a fost astfel obligată să reevalueze ofertele, concluzionând că Nurol este noul câștigător.
Traseul centurii de sud a Buzăului, cu o lungime de 14 kilometri și integrată în Autostrada A7, începe la periferia pădurii Spătaru. Aceasta străbate regiunea sudică a Zonei Industriale a Buzăului și se încheie printr-un pod de 1,2 kilometri care traversează stația de cale ferată Buzău Est și drumul național Buzău – Brăila (detaliile sunt prezentate pe harta de mai jos).
Deși ceilalți doi competitori au posibilitatea de a contesta rezultatul, eliminarea definitivă a firmei Drum Asfalt-Trameco din alte proceduri similare pe aceeași speță le lasă românilor puține șanse de a obține contractul. Tefken, celălalt competitor turc, are o ofertă tehnică și financiară competitivă, este posibil să conteste rezultatul reevaluării CNAIR. În cazul în care contestația va fi respinsă de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), semnarea contractului ar putea avea loc. În caz contrar, se preconizează că disputa va fi dusă în instanță, amânând semnarea contractului.