Turcii câștigă încă un contract pentru autostrăzile patriei!
Companiile din Turcia continuă să acapareze contracte pe marile șantierele ale patriei. Și fără emoții pentru că se prezintă singure la licitații.
Directorul General al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, a anunțat că licitația pentru realizarea viaductelor de la Nădășelu și Topa Mică (județul Cluj) de pe Autostrada Transilvania a înregistrat o singură ofertă. Este vorba despre asocierea de constructori români și turci OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. – ILGAZ INSAAT TICARET A.S. – VISIO CONSTRUCTION WORKS S.R.L.
Această asociație a depus singura ofertă pentru proiectarea și execuția lucrărilor necesare devierii traseului sectorului de autostradă Nădășelu – Mihăiești (Autostrada Transilvania). Contractul, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), are o valoare de 994,7 miliarde de lei (fără TVA) și o durată de 27 de luni (9 luni perioada de proiectare și 18 luni execuția lucrărilor).
Antreprenorul va proiecta și va executa lucrări de deviere a traseului în zonele cu alunecări de teren de pe secțiunea de autostradă Nădășelu – Mihăiești care constau în:
- Viaduct cu lungimea de 1,2 km: Acesta va fi construit pe piloți forați de diametru mare, fără să afecteze versantul care prezintă alunecări.
- Viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km: Acesta va depăși în aval traseul DN1F și va traversa cursul pârâului Țopa Mică, ajungând pe malul stâng al acestuia într-o zonă relativ plană.
Comisia de Evaluare din CNAIR va analiza oferta, iar în cazul în care este considerată eligibilă, asociația româno-turcă va realiza contractul. Lucrările vor începe în prima parte a anului 2024. Această realizare va aduce beneficii semnificative pentru infrastructura rutieră din zonă și va contribui la dezvoltarea rețelei de autostrăzi din România.
Turcii, o istorie mai puțin plăcută pe autostrăzile patriei
Ar fi o nouă lovitură de pumnal dată turcii care vin în România. Să ne amintim de Alsim Alarko. Aceasta are în construcție două loturi de autostradă din A0 sud, 1 și 2. Ambele trebuiau să fie gata în urmă cu 10 luni (un an, n.r.), dar s-au dat în funcțiune doar câțiva kilometri din lotul 2. Care e cauza întârzierii? ”Este o extensie de termen acordată de CNAIR pe baza unor motivații care au fost considerate. Favorabil extensiei în termeni generali și de partea cu inflația și criza materialelor de construcții. Începutul contractului a fost în zona de vid. Vă aduceți foarte bine aminte când a început acest lot, în 2020. În 2021 era încă zona de pandemie și a fost o problemă cu mobilizarea muncitorilor din Turcia, pentru că o parte din muncitori au venit din Turcia în România să lucreze“, a spus Irinel Ionel Scrioșteanu, la podcastul Dialogurile Puterii.
E posibil ca și turcii de la Mapa-Cengiz, asocierea care lucrează cel mai complex lot de pe Sibiu-Pitești să fi început cu stângul.
Asociația Pro Infrastructură, ONG care monitorizează lucrările de pe autostrăzile din România, susține că asocierea turcă Mapa-Cengiz, care lucrează cel mai greu tronson de autostradă din țară, secținea 2 a A1 Sibiu-Pitești, a început cu stângul.
”Contractul semnat cu asocierea turcă Mapa-Cengiz în 07.02.2022 are ordin de începere dat în 01.07.2022 și specifică negru pe alb ca depunerea PAC, Proiectul pentru obținerea Autorizației de Construire (AC), să se facă în 15 luni astfel încât la sfârșitul perioadei de 18 luni “toate activitățile de proiectare să fie finalizate” și “să poată fi demarate lucrările de execuție”.
Dar la 31.12.2023 nu avem nici urmă de AC, deci nu putem băga excavatoarele. Unde este blocajul? Probleme birocratice de tot felul, cum ar fi accesul în păduri pentru forajele geotehnice.
În țara în care pădurile se fură… ca-n codru, este teribil de greu să le tai legal. Forajele geotehnice au fost efectuate peste tot pe unde nu erau copaci. Nu a fost rezolvat accesul pe zonele forestiere, adică pe aproximativ o treime din traseul autostrăzii, la 18 luni de la ordinul de începere”, susțin cei de la Pro Infrastructură.