Turcii de la Alsim Alarko deschid un ciot de autostradă. Altul este muzeu
Sâmbătă, 30 decembrie, se inaugurează aproximativ 10 kilometri de autostradă, parte din lotul 2 al A0 Sud. Constructor este Alsim Alarko.
Mâine, 30 decembrie, se inaugurează aproximativ 10 kilometri de autostradă între nodurile DN6 și DN5, parte din lotul 2 al A0 Sud. Ceilalți 6,3 km. până la limita cu lotul 1 rămân un frumos muzeu. Acest lot trebuia să fie gata în luna mai, ca și lotul 1 al A0.
”Mai aveam puțin și dădeam focul de artificii de Revelion direct pe șantier. Cele două tronsoane de pe A0 Sud executate de turcii de la Alsim Alarko sunt marea dezamăgire rutieră din 2023.
În ciuda minciunilor gogonate ale ministrului Grindeanu și ale secretarului de stat Scrioșteanu, în loc de 33,23 kilometri pe segmentul DN6-A2, sau măcar DN6-DN4, pupăm doar 10 km amărâți între DN6 și DN5, întârziați un an de zile față de promisiunile războinice din 2022 și vreo 6 luni față de termenul contractual extins.
Solicităm autorităților și antreprenorului general să facă toate demersurile birocratice și în teren astfel încât să putem circula fără restricții, pe profil complet de autostradă, pe A0 Sud între DN5 și DN4 în martie 2024 și din DN4 până la Autostrada A2 în iunie 2024, cel mai târziu.
Închidem anul cu 80,5 km de autostradă și drum expres veritabil deschiși traficului plus alți 15,8 km de autostradă-muzeu, că așa ne stă frumos. Vom reveni în scurt timp cu retrospectiva rutieră 2023 și la început de ianuarie cu previziunile noastre pe 2024”, susțin reprezentanții Pro Infrastructură.
Fisuri în autostrada turcilor
De ce a fost tărăgănată finalizarea celor două loturi de autostradă? Un răspuns l-am primit de la CNAIR. Compania de autostrăzi susține, într-o declarație acordată în exclusivitate pentru PUTEREA, că a observat nereguli pe șantierul turcilor de la Alsim Alarko de pe A0, Inelul de centură al Capitalei, mai exact pe loturile 1 și 2 din A0 Sud, care trebuiau să fie gata în luna mai. PUTEREA a întrebat CNAIR dacă sunt segmente de pe cele două loturi de autostradă în care liantul stabilizator aplicat statului de balast e mai mic de 4% în anumite zone și peste 6% în alte zone, și dacă au apărut fisuri în straturile de asfalt pâna la stratul de balast din această cauză.
Compania de Autostrăzi ne-a răspuns că în Proiectul Tehnic de Executie, acest strat rutier de balast stabilizat a fost prevăzut a se realiza cu ciment cu un dozaj cuprins între 4% și 6%, după cum este prevăzut și-n STAS-urile și Normativele în vigoare. S-au efectuat lucrări de realizare a stratului de fundație superioară de balast stabilizat (agregate naturale) cu ciment, în procent de 4%, în două straturi conform rețetei aprobate, dozaj minim stabilit conform Caietului de Sarcini, parte a Proiectului Tehnic de execuție aprobat și avizat.
Și, atenție mare, ”la inspecția vizuală a acestor lucrări efectuate de către Inginer s-a constatat apariția unor eefisuri de suprafață în stratul superior de balast stabilizat cauzate în principal de utilizarea dozajului de 4% ciment din componența rețetei aprobate, dar și de variațiile de temperatură înregistrate în perioada imediat următoare punerii în operă a stratului de fundație superioară din balast stabilizat cu ciment”, a comunicat CNAIR,
Având în vedere comportamentul nesatisfăcător al acestui amestec, comportament determinat în principal de dozajul cimentului (proiectantul lucrării considerând că dozajul de 4% este o cantitate ce trebuie scăzută) care intră în componenta amestecului de balast – dozaj stabilit conform normelor în vigoare, antreprenorul, având și calitatea de proiectant, a analizat diferite soluții de stabilizare a acestui strat de fundație față de varianta aprobată și a propus realizarea acestuia cu lianți hidraulici rutieri alternativi de tip ROADMIX sau DOROPORT cu un dozaj de minim 4%, a adăugat CNAIR.
Astfel, antreprenorul a executat mai multe sectoare experimentale cu acești lianți alternativi cu diferite dozaje. În urma rezultatelor de laborator și în urma verificării sectoarelor experimentale executate s-a constatat că liantul și dozajul optim ce poate fi folosit este ROADMIX cu un dozaj de 4%, acesta conducând în mod semnificativ la reducerea procesului de fisurare și o comportare bună în exploatare.
Având în vedere comportarea liantului alternativ și a dozajului, antreprenorul a înaintat spre aprobare Inginerului un Ordin de modificare, prin care a propus înlocuirea liantului și executarea stratului de balast stabilizat cu liant ROADMIX în dozaj de 4%, Ordinul de Modificare fiind acceptat de Inginer si ulterior de Beneficiar.
CNAIR a mai spus că pentru continuarea lucrărilor pe straturile de balast stabilizat cu ciment pentru care au fost identificate fisurile de suprafață, au fost emise Expertize Tehnice, iar ca măsuri de remediere și continuare a lucrărilor a fost așternut un strat geocompozit antifisură în 2 straturi, soluțiile tehnice din expertiză fiind transpuse într-o „Dispoziție de Șantier” care a fost aprobată de către inginer.
Întrebată dacă a constat fisuri în straturile de asfalt aplicat celor două loturi de autostradă, CNAIR a răspuns: ”Până la data prezentei, Beneficiarul și Inginerul/Consultantul nu au constatat fisuri în straturile de asfalt aplicate”.