Turcii deschid încă un mare șantier în România! Ca să nu-l termine niciodată
Demararea lucrărilor la Secțiunea 2 a autostrăzii Sibiu-Pitești este o veste bună. Însă există și una proastă: firmele turcești nu sunt în stare să termine niciodată la timp.
Secțiunea 2 a autostrăzii Sibiu-Pitești, cu o lungime de 31,33 km, a intrat în șantier, conform anunțului făcut de directorul CNAIR, Cristian Pistol. Lucrările sunt executate de asocierea turcă Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS și vor dura până în 2028. Valoarea contractului este de 4,25 miliarde de lei, finanțat prin Programul Operațional Transport (PT).
Anunțul vine în contextul lipsei de recepție a altor proiecte de infrastructură demarate de turci în România. În afara companiei UMB, a lui Dorinel Umbrărescu, recepția lucrărilor este o himeră, proiectele nu se finalizează chiar dacă licitație curg una după alta.
Există îngrijorări legate de riscul ca autostrada A1 să nu fie finalizată la termen, având în vedere complexitatea traseului și dificultățile generate de traversarea Munților Carpați prin tunelurile „Alina” și „Daniela”.
De asemenea, se remarcă o discrepanță între anunțurile optimiste ale oficialilor și realitatea din teren, unde multe șantiere sunt blocate. Un exemplu este chiar ministrul Transporturilor Sorin, Grindeanu, care, deși anunță frecvent debutul lucrărilor, nu anunță mai niciodată finalizarea proiectelor respective.
Demararea lucrărilor la Secțiunea 2 a autostrăzii Sibiu-Pitești este o veste bună. Însă există și una proastă: firmele turcești nu sunt în stare să termine niciodată la timp.
Printre obiectivele care vor fi construite pe traseu se numără și viaductul de la km 13+181, care va avea o lungime de 650 m.
Lungimea secțiunii 2 este de 31,33 km, iar construcția trebuie finalizată în anul 2028.
Turcii, o istorie mai puțin plăcută pe autostrăzile patriei
Ar fi o nouă lovitură de pumnal dată turcii care vin în România. Să ne amintim de Alsim Alarko. Aceasta are în construcție două loturi de autostradă din A0 sud, 1 și 2. Ambele trebuiau să fie gata în urmă cu 10 luni (un an, n.r.), dar s-au dat în funcțiune doar câțiva kilometri din lotul 2. Care e cauza întârzierii? ”Este o extensie de termen acordată de CNAIR pe baza unor motivații care au fost considerate. Favorabil extensiei în termeni generali și de partea cu inflația și criza materialelor de construcții. Începutul contractului a fost în zona de vid. Vă aduceți foarte bine aminte când a început acest lot, în 2020. În 2021 era încă zona de pandemie și a fost o problemă cu mobilizarea muncitorilor din Turcia, pentru că o parte din muncitori au venit din Turcia în România să lucreze“, a spus Irinel Ionel Scrioșteanu, la podcastul Dialogurile Puterii.
Asociația Pro Infrastructură, ONG care monitorizează lucrările de pe autostrăzile din România, susține că asocierea turcă Mapa-Cengiz, care lucrează cel mai greu tronson de autostradă din țară, secținea 2 a A1 Sibiu-Pitești, a început cu stângul.
”Contractul semnat cu asocierea turcă Mapa-Cengiz în 07.02.2022 are ordin de începere dat în 01.07.2022 și specifică negru pe alb ca depunerea PAC, Proiectul pentru obținerea Autorizației de Construire (AC), să se facă în 15 luni astfel încât la sfârșitul perioadei de 18 luni “toate activitățile de proiectare să fie finalizate” și “să poată fi demarate lucrările de execuție”.
Dar la 31.12.2023 nu avem nici urmă de AC, deci nu putem băga excavatoarele. Unde este blocajul? Probleme birocratice de tot felul, cum ar fi accesul în păduri pentru forajele geotehnice.
În țara în care pădurile se fură… ca-n codru, este teribil de greu să le tai legal. Forajele geotehnice au fost efectuate peste tot pe unde nu erau copaci. Nu a fost rezolvat accesul pe zonele forestiere, adică pe aproximativ o treime din traseul autostrăzii, la 18 luni de la ordinul de începere”, au spus cei de la Pro Infrastructură.