UDMR a impus la Ministerul Transporturilor un secretar de stat cam incompatibil dar autorizat de… Ministerul Transporturilor
În urma negocierilor politice, UDMR a ajuns să impună un secretar de stat controversat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a cărui activitate de până acum a fost legată de acest minister.
Dublu standard
Pe data de 5 februarie 2021, premierul Florin Vasile Cîțu îl numea pe udemeristul Sándor Gábor pe funcția de secretar de stat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Acesta este fondatorul și președintele Fundației „Institutul de Formare Profesională în Transporturi Rutiere” – înființată în 1999, care funcționează ca urmare a autorizării de către Ministerul Transporturilor.
Pe site-ul acestei fundații se menționează că Sandor Gabor „este promotorul conceptual dedicat, și recunoscut ca atare, al formării profesionale de specialitate din România, inclusiv în virtutea exercitării, din 2004 și până în prezent, a calității de administrator al liderului pieței pregătirii și perfecționării profesionale a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, respectiv al IFPTR SRL – specializat în atestare și consiliere profesională”.
Tot site-ul fundației ne anunță că are ca misiune „să pregătească şi să perfecţioneze personalul de specialitate din domeniul transporturilor rutiere”, având drept grup țintă „operatorii de transport rutier”, „școlile de şoferi” și „posesorii de permis de conducere”. Din 1994, fundația păstorită de Sandor Gabor a pregătit peste 500.000 cursanţi.
Lupul paznic la oi
Imediat după ce Sandor Gabor a aterizat în Ministerul Transporturilor, ministrul Cătălin Drulă a delegat acestuia atribuțile privind domeniul rutier. Adică, va coordona direct activitatea de la Autoritatea Rutieră Română (ARR), Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR), Autoritatea Metropolitană de Transport București, Regia Autonoma „Registrul Auto Roman” – RAR și Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și nu Compania Națională de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania – CNADNR cum se menționează pe site-ul ministerului. Prin delegarea acestor atribuții, secretarul de stat de la UDMR este cam într-o situație de incompatibilitate, adică e cam ca lupul paznic la oi.
De exemplu este relația acestuia cu ISCTR care este organismul specializat în subordinea Ministerului Transporturilor, asigurând la nivel naţional inspecţia şi controlul respectării reglementărilor naţionale şi internaţionale în domeniul transporturilor rutiere.
În schimb, fundația secretarului de stat Sandor Gabor funcţionează ca centru de pregătire şi perfecţionare a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, pe baza autorizaţiei eliberate de Ministerul Transporturilor, şi derulează programe de formare încă din iulie 1999. Ca atare, în aceste condiții, deși au trecut 30 de zile, Sandor Gabor nu și-a depus declarația de avere și interese și astfel există suspiciunea de incompatibilitate pe care ANI va trebuie să o clarifice.