UE a votat! Motoarele pe benzină, motorină și hibride, interzise din 2035, la mașinile noi
Uniunea Europeană a luat o decizie istorică privind eliminarea motoarelor cu combustie internă din mașinile noi începând cu 2035, ca parte a planului climatic al celor 27 de țări UE. Textul obligă mașinile noi să nu mai emită niciun fel de CO2 și interzice efectiv vehiculele pe benzină, diesel și hibride în favoarea vehiculelor complet electrice.
Obiectivul UE de neutralitate a emisiilor de dioxid de carbon până în 2050 stă la baza acestui text de lege, care reprezintă sfârșitul unei ere industriale. Timp de peste un secol, Europa a fost liderul inovației în domeniul auto, motoarele cu combustie internă fiind considerate cele mai eficiente din lume.
Față de această decizie și-au manifestat “interesul” și ambasadorii celor 27 de state membre la Bruxelles, a anunțat președinția suedeză a Consiliului UE. În acest sens, s-a convenit ca marți, în cadrul unei reuniuni a miniștrilor energiei, textul să fie pus pe agenda de zi în vederea adoptării formale, aceasta fiind ultima etapă a procesului legislativ.
Blocajul venit din partea Berlinului, o reală răsturnare de situație
Decizia a fost amânată timp de trei săptămâni. Blocarea inițială din partea Germaniei a venit ca urmare a cererii de a se deschide calea pentru vehiculele care funcționează cu carburanți sintetici, o tehnologie controversată aflată încă în dezvoltare, care ar permite continuarea utilizării motoarelor cu combustie internă după 2035. Comisia Europeană și Germania au ajuns la un acord pentru deblocarea textului, care însă rămâne neschimbat, însă Bruxelles-ul s-a angajat să deschidă calea pentru carburanții sintetici printr-o propunere separată, care va fi validată până în toamna anului 2024.
La rândul său, Ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, și-a exprimat mulțumirea față de faptul că vehiculele cu motoare pe combustie pot fi înmatriculate după 2035, dacă folosesc doar carburanți cu zero emisii de CO2.
Cu toate acestea, mai mulți experți consideră că această tehnologie a combustibililor sintetici are puține șanse de a fi acceptată pe piață și că, în cel mai bun caz, ar afecta doar o minoritate de vehicule de lux. De asemenea, această tehnologie este contestată de ONG-uri de mediu, care o consideră costisitoare, energovoră și poluantă.