UE: Combustibili ecologici pentru transport maritim
Consiliul Uniunii Europene a adoptat un nou regulament privind inițiativa FuelEU în domeniul maritim. Proiectul urmărește reducerea amprentei de carbon a sectorului maritim al UE prin utilizarea mai frecventă a combustibililor regenerabili.
Ministrul spaniol al Transporturilor, Raquel Sanchez Jimenez, a afirmat că această nouă lege va oferi securitate juridică operatorilor de nave și producătorilor de combustibili, contribuind în același timp la dezvoltarea producției în masă de combustibili maritimi durabili și la îndeplinirea obiectivelor climatice europene și globale.
Inițiativa FuelEU este o componentă esențială din pachetul legislativ „Pregătiți pentru 55” al UE, cu scopul creșterii cererii de combustibili regenerabili și cu emisii reduse de carbon. În acest mod se promovează utilizarea consecventă a acestora și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din transportul maritim, fără a afecta traficul maritim sau a distorsiona piața internă.
Noul act legislativ își propune să încadreze transportul maritim pe traiectoria realizării obiectivelor climatice ale UE pentru anii 2030 și 2050 și să contribuie la atingerea obiectivelor stabilite în Legea europeană a climei.
Ce spune regulamentul
Regulamentul nou adoptat conține măsuri specifice pentru a asigura că intensitatea gazelor cu efect de seră generate de combustibilii utilizați în sectorul transportului maritim va scădea treptat, cu 2% până în 2025 și cu 80% până în 2050. De asemenea, se prevede un regim special de stimulente pentru sprijinirea utilizării combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică (RFNBO), care au un mare potențial de decarbonizare.
Regulamentul va impune, navelor de pasageri și containerelor să utilizeze energie electrică de la mal pentru toate nevoile lor energetice atunci când sunt ancorate la chei în principalele porturi ale UE începând din 2030, cu scopul de a reduce poluarea aerului în zonele portuare, care sunt adesea situate în apropierea unor zone dens populate.
După adoptarea formală de către Consiliu, regulamentul va fi publicat în Jurnalul Oficial al UE după perioada de vară și va intra în vigoare în 20 de zile de la publicare. Noile norme se vor aplica începând cu 1 ianuarie 2025, cu excepția articolelor 8 și 9, care vor fi aplicate începând cu 31 august 2024.