Ce reprezintă normele de poluare Euro 7 la mașini și cum sunt calculate
Toate mașinile noi trebuie să respecte standardele europene privind emisiile, deci care este cel mai recent standard și ce înseamnă acesta pentru tine? Mai nou, Uniunea Europeană vrea să impună Euro 7.
Primul standard european pentru emisiile de noxe a fost introdus în 1992. De atunci, au urmat alte cinci standarde cu scopul de a îmbunătăți calitatea aerului în Uniunea Europeană.
De ce au fost introduse standardele Euro de emisii?
Prima legislație europeană privind emisiile de noxe a fost introdusă în 1970, dar primul standard european, numit Euro 1, a fost implementat abia în 1992. El se aplică tuturor mașinilor noi care au primit omologare UE de acest tip începînd cu luna iulie 1992.
Acest set de noi reguli de la începutul anilor 90 a coincis cu introducerea obligatorie a convertoarelor catalitice pentru mașinile cu motoare pe benzină pentru a reduce emisiile de monoxid de carbon (CO). Au fost stabilite limite pentru emisiile de noxe ce cuprindeau, valorile de monoxid de carbon (CO), cele de hidrocarburi (HC), oxizii de azot (NOx) și particule în suspensie (PM).
Euro 1 (EC93)
Se aplică tuturor mașinilor noi înmatriculate de la 1 ianuarie 1993
Beneficii: Standardul Euro 1 a dus la obligația introducerii convertoarelor catalitice și a benzinei fără plumb pentru toate mașinile.
Limite de emisii Euro 1 (benzină) CO: 2,72 g/km HC + NOx: 0,97 g/km
Limite de emisii Euro 1 (diesel) CO: 2,72 g/km HC + NOx: 0,97 g/km PM: 0,14 g/km
Euro 2 (EC96)
Se aplică tuturor mașinilor noi înmatriculate din data de 1 ianuarie 1997
Beneficii: Standardele Euro 2 au introdus diferite limite de emisii pentru motoarele pe benzină și diesel și au redus nivelurile maxime de poluare pentru toate cele patru categorii de emisii majore.
Limite de emisii Euro 2 (benzină) CO: 2. 20 g/km HC + NOx: 0,50 g/km
Limite de emisii Euro 2 (diesel) CO: 1,00 g/km HC + NOx: 0,70 g/km PM: 0,08 g/km
Euro 3 (EC2000)
Se aplică tuturor mașinilor noi înmatriculate începând cu 1 ianuarie 2001
Beneficii: S-au introdus limite separate pentru hidrocarburile și emisiile de oxizi de azot, la motoarele pe benzină și o limită separată de oxid de azot pentru diesel.
Limite de emisii Euro 3 (benzină) CO: 2,30 g/km HC: 0,20 g/km NOx: 0,15 g/km
Limite de emisii Euro 3 (diesel) CO: 0,64 g/km HC: 0,56 g/km NOx: 0,50 g/km PM: 0,05 g/km
Euro 4 (EC2005)
Se aplică tuturor mașinilor noi înmatriculate începând cu 1 ianuarie 2006
Beneficii: Reducere semnificativă a limitelor admise pentru particule și oxizi de azot în motoarele diesel. Unele mașini noi cu motor diesel au fost dotate cu filtre de particule diesel (DPF) care rețin 99% din particule.
Limite de emisii Euro 4 (benzină) CO: 1,00 g/km HC: 0,10 g/km NOx: 0,08 g/km
Limite de emisii Euro 4 (diesel) CO: 0,50 g/km HC + NOx: 0,30 g/km NOx: 0,25 g/km PM: 0,025 g/km
Euro 5
Se aplică tuturor mașinilor noi înmatriculate începând cu 1 ianuarie 2011
Beneficii: A fost obligatorie introducerea filtrelor de particule diesel (DPF) pentru toate mașinile diesel. A fost introdusă și o limită de particule pentru motoarele pe benzină cu injecție directă.
O limită suplimentară a numărului de particule emise la motoarele diesel a fost introdusă și pentru mașinile înmatriculate începând cu 1 ianuarie 2013.
Limite de emisii Euro 5 (benzină) CO: 1,00 g/km HC: 0,10 g/km NOx: 0,06 g/km PM: 0,005 g/km
Limite de emisii Euro 5 (diesel) CO: 0,50 g/km HC + NOx: 0,23 g/km NOx: 0,18 g/km PM: 0,005 g/km PM: 6,0×10 ^11/km
Euro 6
Se aplică tuturor mașinilor noi înmatriculate începând cu 1 septembrie 2015
Beneficii: O reducere cu 67% a nivelurilor permise de oxizi de azot la motorină și introducerea unei limite de particule pentru benzină.
Producătorii de mașini folosesc două metode pentru a îndeplini aceste limite stricte de poluare la motorină. Prima este reducerea catalitică selectivă, care implică un lichid care transformă oxidul de azot în apă, iar azotul este evacuat îneșapamentul mașinii.
Alternativ, este prevăzut un sistem de recirculare a gazelor de eșapament, care înlocuiește o parte din gazele de evacuare cu aer de admisie pentru a reduce cantitatea de azot care poate fi transformată în oxizi de azot.
Limite de emisii Euro 6 (benzină) CO: 1,00 g/km HC: 0,10 g/km NOx: 0,06 g/km PM: 0,005 g/km PM: 6,0×10 ^11/km Limite de emisii Euro 6 (diesel) CO: 0,50 g/km HC + NOx: 0,17 g/km NOx: 0,08 g/km PM: 0,005 g/km PM: 6,0×10 ^11/km
Euro 7 programat pentru 2025
În 2022, Comisia Europeană şi-a prezentat propunerile cu privire la noile norme de poluare pentru autovehicule, cunoscute sub denumirea Euro 7, care ar urma să intre în vigoare începând din 2025.
Bruxelles ar dori în special ca testele referitoare la emisiile poluante ale vehiculelor să fie mai conforme cu condiţiile reale de trafic şi de asemenea să impună limite cu privire la emisiile de particule provocate de uzura frânelor şi pneurilor, în ideea de a reduce cu 35% emisiile de oxizi de azot ale autoturismelor şi utilitarelor uşoare comparativ cu normele precedente Euro 6.
„În forma actuală, normele de poluare Euro 7 pun în pericol industria auto din întreaga Europă. În acelaşi timp, ele reprezintă un risc pentru locurile de muncă”, a declarat luni ministrul ceh al Transporturilor, Martin Kupka.
Propunerea Bruxelles-ului privind înăsprirea normelor de poluare ale automobilelor este respinsă în mod vehement de producătorii auto, care vor o normă minimală pentru acest tip de motoare cu combustie care ar urma să dispară de pe piaţă în 2035. Potrivit producătorilor, normele Euro 7 propuse de Executivul comunitar ar duce la majorarea semnificativă a preţului autovehiculelor, cu riscul de a afecta şi mai mult o piaţă auto europeană care se află deja într-o situaţie dificilă.
Citește și Euro 7 – norma de poluare care împarte Uniunea Europeană în două. Cine se opune vehement