UE planifică obiective mai stricte pentru emisiile de CO2 ale mașinilor noi. Ținta ar putea fi ridicată la 60% până în 2030
Comisia UE planifică obiective mai stricte pentru emisiile de CO2 ale mașinilor noi, și, potrivit surselor Puterea.ro, va ridica actualul obiectiv de reducere a CO2 pentru 2030 de la 37,5 la 60%, în timp ce obiectivul pentru 2035 este de a crește până la 100%. Aceasta ar pune capăt efectiv vânzărilor de vehicule cu combustie în termen de 14 ani.
Planurile ar însemna o interdicție pentru mașinile cu motoare cu ardere internă, inclusiv pentru hibrizi, din 2035. De asemenea, noile reguli urmează să fie stabilite ca parte a unei revizuiri a standardelor UE pentru reducerea emisiilor de mașini, care fac parte în sine din acordul verde al UE. Conform Acordului Verde, emisiile din transporturi vor scădea cu 90% până în 2050.
Textul final urmează să fie publicat pe 14 iulie. Dacă propunerile Comisiei intră în textul final, ar trebui să fie aprobate de țările UE și de Parlamentul European. În ambele cazuri, este probabil să existe o opoziție puternică din partea națiunilor cu industrii auto tradițional puternice, cum ar fi Germania, și în Parlament din cauza influenței lobby-ului auto.
În mod evident, o astfel de înăsprire a cerințelor ar necesita o transformare și mai rapidă a sectorului transporturilor. Un compromis negociat între Comisie, Parlament și state membre a fost pus în aplicare oficial în primăvara anului 2019, stipulând că autoturismele noi ar trebui să emită cu 37,5% mai puțin CO2 și vehiculele comerciale ușoare cu 31% mai puțin CO2 până în 2030.. La acea vreme, UE parlamentarii au adoptat noua lege cu 521 voturi pentru, 63 împotrivă și 34 abțineri.
Obiective din ce în ce mai ambițioase a blocării emisiilor
În decembrie 2020, UE a anunțat obiective mai ambițioase de protecție a climei pentru 2030. Conform acestor obiective, emisiile de CO2 ar trebui reduse cu cel puțin 55% comparativ cu 1990. Anterior, o reducere a emisiilor de CO2 de numai 40% a fost planificată până în 2030. Acum, următoarea propunere va fi încă un salt, deși deloc neprevăzut.
Potrivit Politico, șefa lobby-ului auto german (VDA) Hildegard Müller a reacționat deja la noile cifre: „Asta ar însemna nu numai sfârșitul motorului cu ardere internă, ci și sfârșitul hibrizilor conectabili”, a spus ea. Acestea fiind spuse, această mișcare a fost pe o perioadă de timp, cea mai evidentă în politica britanică și deja zvonită că ar fi pe masă în UE. Nu numai asta, dar studiile arată că hibrizii plug-in-uri contribuie cu mai multă emisie de CO2 decât se credea și se anunța anterior.
Potrivit unui nou studiu al organizației non-profit Transport & Environment, deși majoritatea producătorilor de automobile încep să producă mașini electrice cu emisii zero, doar Volvo și Volkswagen Group au strategii de tranziție la electric până la sfârșitul deceniului. Conform studiului, rivalii germani ai VW, Daimler și BMW, sunt printre cei mai puțin pregătiți să întrerupă producția de vehicule cu motor cu combustie internă (ICE).
Renunțarea la motoarele clasice e evidentă. Data nu se știe
Cu toate acestea, pentru producătorii de automobile germani, restricțiile de înăsprire pot surprinde cu greu. În februarie anul curent, publicația germană Handelsblatt a raportat că CEO-ul Daimler, Ola Källenius, trece prin scenarii în consiliul de administrație, potrivit căruia Mercedes ar putea oferi doar mașini noi cu unități electrice chiar cu cinci sau opt ani înainte de compania anunțată anterior adio de motorină și benzină programată pentru 2039.
Într-un fel sau altul, o tranziție completă de la combustibilii fosili în transport în viitorul apropiat pare inevitabilă. Chiar luna trecută, Agenția Internațională pentru Energie (AIE) a prezentat un plan pas cu pas cu privire la modul în care lumea poate atinge neutralitatea netă a emisiilor de CO2 până în 2050. Tot aici, conform planului IEA, nu pot fi vândute în întreaga lume mașini noi cu motoare cu combustie din 2035 și cel puțin 50% dintre camioanele grele vândute ar trebui să fie alimentate electric.
Încă din 2030, ponderea mașinilor electrice în numărul de mașini vândute în întreaga lume ar trebui să ajungă la 60%. Cu două luni mai devreme, nouă țări europene solicitaseră o dată de încheiere a producției motoarelor cu combustie internă pentru mașini și autoutilitare.