UE propune restricționarea circulației rutiere. Cine nu va mai putea conduce pe timpul nopții

Publicat: 09 sept. 2024, 19:56, de Autor: Corina Oprea, în SOCIAL , ? cititori
UE propune restricționarea circulației rutiere. Cine nu va mai putea conduce pe timpul nopții
UE propune restricționarea circulației rutiere. Cine nu va mai putea conduce pe timpul nopții

Uniunea Europeană dezbate o propunere prin care va restricționa circulația rutieră pe timpul nopții pentru șoferii care au obținut permisul de conducere în ultimii trei ani. Măsura, aflată încă în stadiu de discuții, urmărește reducerea numărului de accidente rutiere produse în intervalul orar 00:00 – 06:00, un moment critic în care șoferii începători sunt adesea implicați în incidente grave.

Ce se întâmplă cu circulația rutieră

Motivația din spatele acestei măsuri este susținută de datele furnizate de Eurostat, care arată o creștere de 4% a deceselor cauzate de accidentele rutiere în 2022, comparativ cu 2021. România se situează în fruntea clasamentului țărilor cu cea mai mare rată a mortalității pe șosele din UE, înregistrând 86 de decese la un milion de locuitori – o cifră aproape dublă față de media europeană, care este de 46 de decese.

În contrast, Suedia are cea mai scăzută rată a deceselor, cu doar 22 de victime la un milion de locuitori. Aceste statistici evidențiază o problemă acută, în special în rândul șoferilor tineri și neexperimentați, care au o probabilitate mai mare de a fi implicați în accidente rutiere, în special pe timp de noapte.

Restricția propusă are ca principală țintă șoferii începători, o categorie considerată vulnerabilă datorită lipsei de experiență și a riscului crescut de accidente. Noaptea, când vizibilitatea este redusă, iar oboseala se instalează mai ușor, tinerii conducători auto au o predispoziție mai mare de a face greșeli fatale.

De aceea, această măsură ar putea contribui semnificativ la scăderea numărului de incidente rutiere nocturne, dar și la îmbunătățirea generală a siguranței pe drumurile europene.

Această inițiativă se înscrie în cadrul mai amplu al strategiei europene pentru siguranța rutieră 2021-2030, cunoscută sub numele de „viziunea zero”. Obiectivul final al acestei strategii este eliminarea completă a deceselor pe drumurile Uniunii Europene până în 2050.

Până acum, numeroase măsuri deja introduse, precum limitarea nivelului de alcool în sânge pentru șoferi și implementarea tehnologiilor avansate de siguranță, sugerează că Europa face pași hotărâți în direcția corectă.

Printre tehnologiile care au fost deja implementate se numără sistemele eCall, care alertează automat serviciile de urgență în caz de accident, precum și alte tehnologii de asistență la conducere care au rolul de a preveni coliziunile.

Comisia Europeană intenționează să extindă aceste măsuri de siguranță, oferind protecție suplimentară nu doar șoferilor, ci și altor participanți vulnerabili la trafic, cum ar fi pietonii și bicicliștii, care reprezintă un procent semnificativ din victimele accidentelor rutiere.

Discuțiile în cadrul Uniunii Europene sunt încă în desfășurare, iar statele membre vor avea un rol esențial în adoptarea finală a acestor măsuri. Dacă vor fi aprobate, restricțiile ar putea avea un impact major asupra comportamentului tinerilor șoferi, contribuind la o reducere semnificativă a accidentelor rutiere.