”Uitații” la începutul anului școlar: Copiii cu nevoi educaționale speciale
Copiii cu nevoi educaționale speciale. Copiii tipici, fără tulburări. Pentru toți noul an școlar trebuie să fie o bucurie. Dar cât de pregătite sunt unitățile de învățământ pentru a le oferi această bucurie copiilor cu nevoi educaționale speciale?
”Nu. Nu sunte pregătite”, răspunde categoric psihologul Mirela Zivari. ”Le lipsesc multe: profesorul de sprijin pentru a le asigura suport permanent, mobilierul adecvat, rampe, camera specială unde să se retragă atunci când devin agitați… Cadrele didactice nu sunt antrenate pentru situația când copilul are nevoie de o altă abordare”, explică psihologul Mirela Zivari.
În cazul acestor copii profesorul de sprijin este esențial. Este persoana care practic devine colegul acestui copil. Profesorul de sprijin îl însoțește permanent. Este o persoană care are o pregătire specială și poate fi chiar unul dintre părinții copilului. Sunt părinți care și-au abandonat locul de muncă și și-au asumat rolul de profesor de sprijin. Pentru că nu toți părinții își permit să ”angajeze” un profesor de sprijin.
Psihologul Mirela Zivari subliniază că, în general, cadrele didactice ”își pun mâinile în cap”, atunci când au la clasă un copil cu nevoi educaționale speciale.
Atitudinea lor are și explicații. Adesea se întreabă: ce să fac aunci când acest copil devine agitat: să mă ocup de el și să-i neglijeze pe ceilalți 24-25 de copii sau să procedez invers?! De aceea, prezența profesorului de sprijin este de mare ajutor.
Apoi, se adaugă și reacția celorlalți părinți care fac tot felul de petiții pentru a-l exclude pe acel copil din comunitate, ca fiind o sursă de probleme pentru cei din jur.
Din păcate, nici suportul de predare nu este corespunzător și multe școli nu au dotarea necesară. Noile tehnici de predare folosite intens în perioada pandemiei au fost criticate, mai ales în cazul copiilor tipici. Iată că aceste tehnici se dovedesc o soluție pentru copiii cu nevoie educaționale speciale. Astfel, s-a observat că noile tehnici de predare le mențin atenția și concentrarea.
Copiii cu nevoi educaționale speciale prezintă tulburări de spectru autist și tulburări din spectrul anxietății. Sunt disfuncții care pot fi și temporare, care se pot trata prin terapii speciale sau medicamentos.
Potrivit datelor oficiale, la evaluarea națională de anul trecut au fost 180 de copii cu nevoi educaționale speciale, iar anul acesta numărul lor s-a triplat. Explicații? Pe de o parte, se observă o creștere a numărului acestor copii. Pe altă parte, familiile au depășit stigma care mai planează asupra copiilor lor și, prin eforturi deosebite, au reușit să-i integreze în sistemul de educație.
Dar, din păcate, în continuare, mulți sunt ”uitați” și li se refuză șansa de a avea acces la școlarizare adaptată într-o comunitate care să-i accepte așa cum sunt.