Ultima aeronavă Airbus Beluga XL părăsește linia de producție
Ceea ce impresionează în mod deosebit la prima vedere este designul avionului, care amintește de mamiferul după care a fost denumit.
Airbus a lansat al șaselea și ultimul avion cargo Beluga XL la uzina sa din Toulouse, Franța. Bazat pe modelul A330-200 și cu un design special. Aeronava se alătură celor cinci avioane similare, ajutând producătorul să țină pasul cu programele de producție la fabricile sale din întreaga lume. Aceasta are o schemă de culori exterioare subtil revizuită în comparație cu aeronavele surori, conform simpleflying.com.
Beluga XL numărul 6 se pregătește în prezent pentru primul său zbor, care va avea loc în zilele următoare. Se așteaptă ca aeronava să intre în serviciu în a doua jumătate a anului 2023.
Scurt Istoric al modelului
Bazat pe platforma avionului de linie Airbus A330-200, Beluga XL (denumit oficial A330-700L) este succesorul transportatorului Airbus Beluga ST, care a fost conceput pentru a transporta componente de aeronave între fabricile Airbus și uzinele de asamblare situate în Europa.
Programul Beluga XL a fost lansat oficial în noiembrie 2014 pentru a răspunde schimbărilor în cerințele de transport logistic ale Airbus. Producătorul opera deja cinci Beluga ST în acest rol (bazate pe A300-600), dar avea nevoie de o aeronavă cu o capacitate de încărcare și mai mare pentru a transporta aripi mai mari și alte componente, pe măsură ce familia de aeronave civile Airbus s-a dezvoltat de-a lungul timpului.
Beluga XL a avut zborul inaugural în urmă cu cinci ani luna aceasta (iulie 2018) și a intrat în serviciu cu Airbus Transport International (ATI), divizia de logistică a grupului aerospațial european) în februarie 2021.
Înainte de a utiliza Beluga ST, Airbus a îndeplinit această sarcină cu o flotă de patru Super Guppy – un avion de marfă cu patru motoare cu turbopropulsie pe care Boeing l-a dezvoltat inițial în anii 1960. Acestea au fost înlocuite cu Beluga ST din cauza capacității lor limitate de transport de marfă, care, la rândul lor, sunt înlocuite de flota Beluga XL.
Capacitățile de neegalat ale noului model
Cu o lungime de șapte metri și o lățime de un metru față de predecesorul său Beluga ST, ultimul model al supertransportatorului Airbus are o capacitate de încărcare cu 30% mai mare decât Beluga ST. Datorită noilor sisteme de încărcare, timpul de întoarcere pentru Beluga XL este de aproximativ 1 oră, redus la aproape jumătate față de Beluga ST.
Cu o lungime a fuselajului de 63 de metri și o lățime 8,8 metri, plus o înălțime a cabinei de 7,5 metri designul unic al aeronavei oferă o ușă de marfă mare situată deasupra punții de zbor, care facilitează încărcarea aripilor întregi și a secțiunilor mari de fuselaj în compartimentul de marfă voluminos, care se întinde de la nas la coadă.
Capacitatea portbagajului Beluga XL este de 2.209 metri cubi. Cea mai mare dintre toate aeronavele civile sau militare aflate în prezent în serviciu la nivel mondial.
Potrivit Airbus, Beluga XL poate transporta două aripi complete ale A350 XWB. În timp ce Beluga ST poate transporta doar una. Cu o sarcină utilă maximă de 51 de tone, cargoul Beluga XL are o autonomie de 4.000 km (2.200 mile nautice). Toate cele șase aeronave Beluga XL sunt echipate cu motoare Rolls-Royce Trent 700.
Alăturarea la o flotă mondială foarte activă
Cel de-al șaselea și ultimul Beluga XL își va prelua în curând rolul în cadrul flotei ATI, care operează în prezent între 11 destinații europene. Beluga XL înlocuiesc treptat flota Beluga ST, formată din cinci aeronave, care va fi retrasă din operațiunile de transport de componente de avioane Airbus.
Acesta nu va fi însă sfârșitul pentru flota Beluga ST. Avioanele sunt transferate treptat într-o altă divizie operațională a ATI – Airbus Beluga Transport (AiBT). Creată în iulie 2022, AiBT este responsabilă pentru operarea celor cinci Beluga ST în baza propriului certificat de operator aerian (AOC).
În timp ce operațiunile AiBT s-au axat până acum pe misiuni pentru alte divizii Airbus (cum ar fi diviziile spațiale și de elicoptere), potrivit Airbus, AiBT își propune să preia o proporție tot mai mare de clienți comerciali externi, pe măsură ce Beluga XL-urile preiau rolul principal de a transporta componente de avioane comerciale pentru Airbus.