UMB, protejatul lui Grindeanu: Firma nu a mai fost controlată în ultimul an
După explozia tragică ce a avut loc pe un șantier de pe A7, în care au murit patru oameni, atenția se îndreaptă către potențialele neglijențe și probleme care ar putea fi în spatele acestui accident devastator. Firma de construcții UMB, condusă de Dorinel Umbrărescu, a devenit subiectul unor acuzații grave legate de supravegherea lucrărilor.
Potrivit informațiilor, firma UMB nu a mai fost supusă unui control timp de un an, ceea ce ridică întrebări privind conformitatea și siguranța lucrărilor sale. Mai mult, în ciuda faptului că nu avea competențele necesare, șeful Direcției Regionale Drumuri și Poduri Iași a preluat dirigenția pe șantierul unde a avut loc explozia, în plus față de alte două șantiere pe care le supraveghea simultan. Acest lucru a ridicat suspiciuni privind atribuirea cu „de la sine putere” a funcției.
De asemenea, se susține că firma UMB a fost protejată și nu a fost controlată de la momentul în care Sorin Grindeanu a devenit șeful Transporturilor. Aceasta a ridicat semne de întrebare cu privire la o posibilă influență neadecvată asupra deciziilor autorităților în favoarea constructorului.
Imagini de la locul exploziei au arătat că utilaje și echipamente erau depozitate în zona de protecție a conductei, deși un aviz emis de Transgaz în ianuarie 2023 specifica cu claritate că trebuie evitată orice lovire a conductei sau a protecției anticorozive. Acest lucru a crescut îngrijorările privind respectarea regulilor de siguranță pe șantier.
„Suntem în posesia avizului integral de la Transgaz în care se spune că în zona de protecție a conductei se vor efectua cu mare atenție lucrările.
În zona de protecție a conductei lucrările de săpătură și umplutură se vor executa cu atenție sporită, evitându-se lovirea conductei și a protecției anticorozive a acesteia nu vor fi depozitate materiale și nu vor fi staționate mașini și utilaje de construcție” se spune în documentul emis de Transgaz în ianuarie 2023, pe care l-am obținut în exclusivitate. „În imaginile de după explozie s-a văzut că erau o grămadă de utilaje chiar acolo”, spune Anca Alexandrescu.
Un alt aspect interesant este că directorul regional CNAIR Iași s-a implicat în supravegherea a trei tronsoane de la autostrada A7, cu toate că acesta nu avea nici calificarea, nici timpul necesar pentru a face acest lucru. Surse susțin că acesta era și consilier PSD la Iași, ceea ce ar fi ridicat întrebări cu privire la conflictele de interese și capacitatea sa de a asigura o supraveghere adecvată a lucrărilor.
„Mai mult, Ovidiu Laicu, directorul regional CNAIR Iași (DRDP Iași) s-a pus șeful CNAIR Iași peste toate aceste cele 3 tronsoane de la A7, pentru a lua bani europeni, un spor de 75% din salariu, cam 55.000 de euro. Problema este următoarea: specialiștii din subordine sa spun că acesta nu avea nici calificarea și nici timpul necesar să se ocupe și să verifice aceste lucrări, pentru că este și consilier PSD la Iași, deci pe lângă faptul nu avea cum să supravegheze 3 lucrări unde existau riscuri foarte mari, cum arată și avizul de la Transgaz, el nu avea nici fizic timpul necesar. Este foarte clar că procurorii trebuie să fie foarte atenți în cursul anchetei, pentru că este vorba și de neglijență, pentru că nu este singura lucrare la care nu există diriginți de șantier și aceștia sunt înlocuiți de oameni care lucrează în DRDP”, a explicat Anca Alexandrescu.
În lumina acestor dezvăluiri, se pune întrebarea dacă reprezentanții UMB, Transgaz, Ministerul Transporturilor și Sorin Grindeanu vor fi chemați la audieri pentru a da explicații în cadrul anchetei. Cu multiple probleme semnalate, este evident că trebuie să existe o analiză amănunțită pentru a stabili responsabilitățile și a evita tragedii similare în viitor.