Un cargou sub pavilion Barbados și un convoi de barje au eșuat pe Dunăre din cauza nivelului redus al apelor

Publicat: 07 aug. 2024, 15:10, de Autor: Sorin Costea, în ACTUALITATE , ? cititori
Un cargou sub pavilion Barbados și un convoi de barje au eșuat pe Dunăre din cauza nivelului redus al apelor
Un cargou sub pavilion Barbados și un convoi de barje au eșuat pe Dunăre din cauza nivelului redus al apelor

Din cauza nivelului scăzut al apelor Dunării, un cargou care naviga sub pavilion Barbados în aval de Galați și un convoi de barje care se deplasa pe sectorul fluvial, în zona Salcia, au eșuat, dar în urma intervenției administrației fluviale cele două nave au fost readuse pe șenalul navigabil.

S-au produs primele efecte ale scăderii fără precedent al debitului și nivelurilor apelor Dunării, navigația pe Dunăre fiind pusă în pericol de eșuările a unui cargou și a unui convoi de barje.

Marți dimineață, cargoul „Cemal Reis”, aflat sub pavilion Barbados, a eșuat pe sectorul Dunării Maritime, la circa zece kilometri în aval de Galați, la Mila Marină 75, în apropierea comunei Grindu din județul Tulcea, care corespunde zonei „Cotul Pisicii”.

Reprezentanții Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galați, compania națională care asigură condițiile de navigație pe Dunăre, au precizat că nava „Cemal Reis” a eșuat „din cauză că nu a fost respectată limita șenalului navigabil”.

Pe sectorul Dunării Maritime, de la Bara Sulina până în Portul Brăila există un șenal navigabil cu adâncimea de 24 de picioare, adică de 7,32 metri, care permite navigația navelor maritime, cu pescaje foarte mari. În afara acestui șenal este posibilă punerea navei „pe uscat”, mai ales în perioadele în care nivelul apelor fluviului este redus, cum se întâmplă acum.

Echipele de intervenție ale AFDJ au reușit dezeșuarea cargoului „Cemal Reis”, adică tragerea navei de pe bancul de nisip cu ajutorul remorcherului „Covurlui”, din flota companiei.

Cu câteva ore înainte de acest incident de pe Dunărea Maritimă, a avut loc unul asemănător și pe sectorul Dunării Fluviale. Convoiul de barje „Radomir” a atins atins fundul Dunării la limita șenalului, în zona punctului critic Salcia, de la kilometrul 820. Echipajul a reușit să scoată convoiul de pe nisip și a continuat cursa.

Situația din navigația de pe Dunăre devine critică

„Puterea” a relatat de săptămâna trecută despre faptul că seceta prelungită menține debitul Dunării la un nivel foarte scăzut, principalul efect, scăderea nivelului apelor sub adâncimea minimă de navigație pe sectorul fluvial recomandată de Comisia Dunării, de 2,5 metri, creându-le mari probleme navigatorilor.

În aceste condiții AFDJ Galați a emis Avizul către Navigatori nr 91/31.07.2024, prin care companiile de navigație sunt avertizate cu privire la faptul că nivelurile mici ale apelor Dunării care sunt înregistrate pe anumite sectoare dar și tendințele de scădere din următoarele zile pun în pericol navigația pe întreg sectorul românesc.

Printr-un nou comunicat de presă AFDJ Galați a transmis că „monitorizează în permanență nivelurile înregistrate la mirele hidrometrice și execută măsurători hidrografice în punctele critice pentru identificarea zonelor cu adâncimi sub 2,5 metri”.

„În prezent, pe sectoarele de Dunăre administrare de AFDJ între Km 375 şi Km 237, adâncimile sunt peste 3,0 metri față de nivelul etiajului navigabil. Pe sectorul de Dunăre cuprins între Km 845 – Km 610, AFDJ urmează să înceapă execuția de lucrări de dragaj cu navele proprii în punctele critice Km 675 – Km 678 Bechet, Km 821 – Km 820 Salcia și Km 617 – Km 6113 Calnovăț”, se spune în comunicatul AFDJ.