Un gigant auto își pregătește intrarea pe piața din România: Rival direct pentru Dacia
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/10/cherytiggo777.jpg)
Chery, cel mai mare exportator auto al Chinei, își face simțită prezența mai mult în Europa, iar România ar putea fi următoarea țintă strategică. Conform surselor din industrie, Autoitalia, compania italiană, cunoscută pentru importul autovehiculelor Fiat, Jeep Alfa Romeo și Leapmotor, poartă discuții pentru a aduce brandul chinez Chery în România. Deși nu există încă o confirmare oficială, semnalele din piață sunt destul de clare: competiția pe segmentul accesibil de automobile se intensifică, iar Dacia ar putea avea un nou rival serios.
În luna martie, Chery a anunțat oficial intrarea pe piața din Ungaria, ceea ce a fost un indiciu important privind planurile de extindere în Europa Centrală și de Est. România, prin poziția sa strategică și apetitul tot mai crescut al consumatorilor pentru alternative asiatice, devine astfel o destinație firească.
În 2024, Chery a raportat o creștere globală de 38% a vânzărilor, atingând un volum impresionant de 2,6 milioane de unități. Pentru anul în curs, ținta este și mai ambițioasă: peste 3 milioane de mașini vândute la nivel mondial.
Asamblare europeană și producție în foste fabrici occidentale
Unul dintre elementele-cheie ale succesului recent al Chery îl constituie extinderea capacităților de producție pe teritoriul Europei. Spre sfârșitul anului trecut, compania a început asamblarea de vehicul într-o fostă fabrică Nissan din Spania, administrată în parteneriat cu un actor local. Astfel, Chery nu doar că se apropie fizic de piețele europene, dar și optimizează costurile logistice și poate evita, parțial, barierele vamale impuse de UE vehiculelor produse în China.
În paralel, brandul chinez și-a consolidat poziția pe piața rusă, profitând de retragerea masivă a producătorilor auto occidentali după invazia Ucrainei. În Rusia, Chery finalizează asamblarea vehiculelor în trei foste fabrici aparținând unor giganți precum Volkswagen și Mercedes-Benz. În aceste unități sunt produse modele ca Tiggo, Exeed și varianta de lux Exeed VX.
Succes în Rusia și reacția lor
În 2023, Chery și-a crescut de aproape patru ori vânzările în Rusia, atingând peste 200.000 de unități. Datele pe 2024 indică deja depășirea acestui prag. În Kaluga, în fosta uzină Volkswagen, autoritățile au anunțat producerea a 27.000 de unități doar în acest an. De asemenea, în St Petersburg, SUV-ul Tiggo 7 este produs sub denumirea locală Xcite X-Cross 7, în timp ce în Esipovo este fabricat modelul Exeed VX.
Oficialii Chery au subliniat însă că nu au în plan să construiască în Rusia, ci doar să livreze și să aducă vehicule prin parteneriate locale. Totodată, aceștia nu au răspuns clar întrebărilor presei cu privire la detaliile privind operațiunile din Rusia.
Provocările pieței europene și impactul asupra Dacia
Intrarea Chery pe piața din România vine într-un context tensionat pentru producătorii asiatici, mai ales după decizia Uniunii Europene de a impune taxe vamale suplimentare vehiculelor electrice produse în China. Astfel, mașinile Chery, inclusiv cele electrice, vor fi afectate de noile măsuri de protecție comercială.
Cu toate acestea, compania pariază pe prețuri competitive, design atractiv și o gamă tot mai diversificată pentru a fi cumpărată de clienții europeni. În România, segmentul buget și entry-level este dominat în prezent de Dacia, dar apariția unui competitor precum Chery — cu experiență vastă în piețele emergente și capacitate mare de producție — ar putea rescrie regulile jocului.
Planuri ambițioase pe termen lung
Vicepreședintele Chery, Shawn Xu, declara în anului trecut că grupul va propune să pătrundă pe 60 de noi piețe în următorii trei ani. Astfel, și consumatorii din România vor avea curând la dispoziție o alternativă viabilă la variantele locale deja consacrate.
Chiar dacă Autoitalia nu a confirmat momentan informația, contextul economic, tendințele de consum și extinderea accelerată a brandurilor chinezești în Europa indică faptul că intrarea Chery pe piața românească nu este o chestiune de „dacă”, ci de „când”.