Un nou mod de taxare pentru autovehicule din 2025. Care sunt algoritmii
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pregătește un nou sistem de taxare pentru transportul rutier în funcție de timpul petrecut de autovehicule pe șosea, dar și de numărul de kilometri parcurși.
Practic este vorba de o monitorizare totală pentru autovehicule. Pentru a implementa acest nou mod de taxare, CNAIR pune la bătaie peste 250 de milioane de lei pentru achiziționarea unui nou sistem de tarifare, care include camere de supraveghere și senzori prin care toate vehiculele care se deplasează pe drumurile publice vor fi supravegheate, începând cu 2025.
Sistemul va superviza tariful de utilizare a infrastructurii rutiere atât pe baza timpului (sub forma unei viniete), dar și pe baza distanței parcurse de către autovehicule, după cum se arată caietul de sarcini pentru licitație de pe SEAP.
Termenul de depunere a ofertelor este 7 martie 2024, software-ul urmând să fie implementat la nivel național.
Cum se stabilesc tarifele pentru autovehicule
De anul viitor, urmează să fie instituit un nou sistem de tarifare, care se va baza pe perioada de utilizare a infrastructurii rutiere (time-based) pentru autoturisme, autobuze, autocare și acele autovehicule de transport de marfă care au masa totală maximă autorizată (MTMA) ≤ 3,5 tone, dar și în funcție de distanța parcursă (distance-based) pentru autovehiculele de transport de marfă cu MTMA > 3,5 tone.
Noul sistem de tarifare va fi folosit și la calcularea amprentei de carbon, cel mai probabil, lucruri pe care autoritățile nu le spun încă, dar există presiuni enorme din exterior în acest sens.
De asemenea, tot de anul viitor urmează să se aplice și un tarif de trecere (peaj) pentru utilizarea podurilor, tunelurilor și trecătorilor de munte pentru autoturisme, autobuze, autocare și autovehicule de transport de marfă cu MTMA ≤ 3,5 tone.