Un nou motiv pentru deprecierea leului, dacă BNR ar lăsa liber cursul. Deficitul comercial al României a crescut cu 35% în primele două luni din 2025

Publicat: 09 apr. 2025, 11:45, de Ady Ivașcu, în ECONOMIE , ? cititori
Un nou motiv pentru deprecierea leului, dacă BNR ar lăsa liber cursul. Deficitul comercial al României a crescut cu 35% în primele două luni din 2025

Statisticile oficiale despre comerţul internaţional cu bunuri al României arată un nou motiv de îngrijorare pentru deprecierea leului, dacă Banca Naţională a României (BNR) ar lăsa liber cursul de schimb faţă de euro, aflat acum sub un regim de flotare controlată.

Deficitul balanţei comerciale a României a crescut cu peste 35% în primele două luni din 2025

Deficitul balanţei comerciale în primele două luni din acest an a crescut cu 35,1% faţă de perioada similară a anului trecut şi a ajuns la aproximativ 5,62 miliarde de euro, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).

În perioada ianuarie – februarie 2025, exporturile s-au cifrat la 15,15 miliarde de euro, în creştere cu 0,7%, iar importurile au însumat 20,76 miliarde de euro, în urcare cu 8,2%.

Principalele grupe de produse în structura exporturilor şi importurilor

  • maşini şi echipamente de transport (45,5% la export şi 34,4% la import)
  • alte produse manufacturate (28,2% la export şi 28% la import)
  • combustibili şi lubrifianţi (7,1% / 9,2%)
  • alimente şi animale vii (6,8% / 9,3%)

UE, principalul partener comercial

Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri a fost de 10,65 miliarde de euro la expedieri şi de 14,78 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 70,3% din total exporturi şi 71,2% din total importuri.

Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri, în perioada 1 ianuarie – 28 februarie 2025, a fost de 4,50 miliarde de euro la exporturi şi de 5,98 miliarde de euro la importuri, reprezentând 29,7% din total exporturi şi 28,8% din total importuri.

Precizări

  • La exporturi este luat în calcul preţul FOB (Free on Board/Liber la bord), care reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare – include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord. 
  • La importuri este luat în calcul preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu), care reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare – cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.