Un nou motiv pentru deprecierea leului, dacă BNR ar lăsa liber cursul. Deficitul comercial al României a crescut cu 35% în primele două luni din 2025
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/04/port-1845350_1280.jpg)
Statisticile oficiale despre comerţul internaţional cu bunuri al României arată un nou motiv de îngrijorare pentru deprecierea leului, dacă Banca Naţională a României (BNR) ar lăsa liber cursul de schimb faţă de euro, aflat acum sub un regim de flotare controlată.
Deficitul balanţei comerciale a României a crescut cu peste 35% în primele două luni din 2025
Deficitul balanţei comerciale în primele două luni din acest an a crescut cu 35,1% faţă de perioada similară a anului trecut şi a ajuns la aproximativ 5,62 miliarde de euro, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).
În perioada ianuarie – februarie 2025, exporturile s-au cifrat la 15,15 miliarde de euro, în creştere cu 0,7%, iar importurile au însumat 20,76 miliarde de euro, în urcare cu 8,2%.
Principalele grupe de produse în structura exporturilor şi importurilor
- maşini şi echipamente de transport (45,5% la export şi 34,4% la import)
- alte produse manufacturate (28,2% la export şi 28% la import)
- combustibili şi lubrifianţi (7,1% / 9,2%)
- alimente şi animale vii (6,8% / 9,3%)
UE, principalul partener comercial
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri a fost de 10,65 miliarde de euro la expedieri şi de 14,78 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 70,3% din total exporturi şi 71,2% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri, în perioada 1 ianuarie – 28 februarie 2025, a fost de 4,50 miliarde de euro la exporturi şi de 5,98 miliarde de euro la importuri, reprezentând 29,7% din total exporturi şi 28,8% din total importuri.
Precizări
- La exporturi este luat în calcul preţul FOB (Free on Board/Liber la bord), care reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare – include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
- La importuri este luat în calcul preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu), care reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare – cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.