Un număr gratuit, mai multe situații: Cine sună la Telverde și de ce

Publicat: 15 sept. 2020, 15:02, de Roxana Roseti, în SOCIAL , ? cititori
Un număr gratuit, mai multe situații: Cine sună la Telverde și de ce

Linia telefonică de urgență Telverde a apărut în luna iulie 2020, ca o necesitate în contextul pandemiei de COVID-19, pentru a reduce sentimentul de nesiguranță al copiilor și adulților din centrele de instituționalizare. Pentru a le oferi consiliere și asistență psiho-socială, consiliere juridică, dar și pentru a preveni și identifica eventualele provocări și abuzuri cărora le pot cădea victime.

Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA), Consiliul Tinerilor Instituționalizați (CTI), Centrul de Resurse Juridice (CRJ) și Reprezentanța UNICEF în România au lansat o nouă variantă a liniei telefonice de urgență Telverde 0800 500 550 destinată copiilor și adulților din centrele de instituționalizare. De asemenea, angajații DGASPC-urilor și ai centrelor rezidențiale pot apela la Telverde pentru informații suplimentare sau ghidaj în anume situații legate de pandemia actuală. Și pot beneficia și ei de suport psiho-social și emoțional pentru a răspunde bine provocărilor din activitatea de zi cu zi.

„Copiii din instituții sunt unul dintre cele mai vulnerabile grupuri din societate, iar vulnerabilitățile lor au crescut foarte mult odată cu aplicarea măsurilor de limitare a răspândirii noului coronavirus. Numărul Telverde, la care vor putea suna gratuit beneficiarii din centrele rezidențiale, îi va ajuta pe copiii din instituții să primească susținerea de care au nevoie și pe factorii de decizie să identifice rapid și să rezolve provocările cu care se confruntă”, spune Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România.

Anumite persoane sună din nevoia de a fi ascultate

În perioada 13 iulie – 4 septembrie, peste 300 de persoane au apelat numărul Telverde 0800 500 550, numărul total al apelurilor fiind 1.569, potrivit ANDPDCA. Cele mai multe apeluri au fost făcute de beneficiari adulți, care sună din nevoia de a fi ascultați, pentru a primi încurajare, dar și pentru a cere informații referitoare la pandemia de COVID-19. Anxietatea beneficiarilor este generată de faptul că nu pot ieși foarte des din centre, alte temeri fiind legate de singurătate, de boală sau de moarte. Anumite persoane sună frecvent, în general, din nevoia de a fi ascultate.

Temele de discuție sunt legate fie de problemele lor personale, fie de probleme ce țin de sistem și interacțiunea cu personalul centrelor. Potrivit sursei menționate există următoarele tipuri de probleme reclamate: amenințări din partea personalului, inclusiv pentru apelarea la linia Telverde; administrarea de medicamente din sfera neurolepticelor; condițiile de cazare; conflicte cu beneficiarii și personalul centrelor; nemulțumiri cu privire la alimentație; nemulțumiri cu privire la punerea sub interdicție și capacitatea legală; dorința de a-și exercita dreptul la muncă.

Cazuri semnalate

Ca urmare a apelurilor primite, ANDPDCA a putut monitoriza atât starea psiho-emoțională a beneficiarilor sau personalului din centre, dar în egală măsură au fost luate măsuri imediate de rezolvare a situațiilor punctuale. Există și exemple în acest sens, cum ar fi cel al unui beneficiar dintr-un centru, care a sunat la Telverde și a anunțat că este bine și că și-a găsit de lucru la ciobani. Operatorul de la Telverde a aflat exact locația, apoi a verificat la centrul din Sibiu și cu ajutorul psihologului au aflat că este fugit și a fost recuperate. Sau cum ar fi cazul unui tânăr, care a sunat afirmând că nu este lăsat să iasă la muncă. ANDPDCA a mediat conflictul și au fost identificate soluții punctuale de a permite beneficiarului să lucreze.

Cele mai multe apeluri au fost primite de la centre din Sibiu, Bihor, Timiș, Prahova, Mureș și Ilfov. Apelurile la telverde reflectă nevoia acută de creștere a calității serviciilor de suport psihologic, precum și diversificarea serviciilor oferite. Interacțiunea cu beneficiarii ridică problema calității resursei umane și a pregătirii de specialitate, adaptate nevoilor acestora.

Un semn de civilizație într-un stat democratic

În egală măsură, informațiile colectate de la beneficiari, care ridică probleme în legătură cu respectarea drepturilor beneficiarilor și condițiile de viață fundamentează măsurile pe care ANDPDCA le ia la nivel de sistem, respectiv: acțiuni de control, vizite de monitorizare și îndrumare, instrucțiuni și recomandări către DGASPC-uri și, în anumite situații, sesizarea organelor de cercetare.

Maria-Mădălina Turza, Președinte ANDPDCA, subliniază că beneficiarii din centrele rezidențiale, copii și adulți deopotrivă, au nevoie să fie ascultați, au nevoie de informații și de încurajare, mai ales în această perioadă dificilă. De asemenea, evidențiază că, “în lungul drum al dezinstituționalizării, canalul deschis prin Telverde către copiii și adulții din sistem este vital”. Și reprezintă un semn de civilizație într-un stat democratic care respectă și implementează Convenția ONU pentru drepturile persoanelor cu dizabilități, după cum adaugă Georgiana Pascu, manager de program în cadrul CRJ.