Aproape 40 la sută dintre familii, la nivel global, au mari dificultăți în plata electricității
Aproape 40% dintre gospodăriile din întreaga lume se confruntă cu dificultăţi semnificative în plata facturilor la electricitate, iar majoritatea consumatorilor nu sunt dispuşi să suporte un cost suplimentar pentru investiţii în energie verde, relevă un studiu realizat de Accenture.
Cercetarea include o modelare economică pentru a evalua impactul investiţiilor în sectorul energetic la nivel mondial, necesare pentru atingerea obiectivelor net-zero, asupra cheltuielilor cu energia electrică ale gospodăriilor. Raportul evidenţiază măsurile pe care furnizorii de energie le pot lua pentru a rezolva dilema pe care o au: fie cresc preţurile, fie încetinesc investiţiile şi riscă astfel întârzierea atingerii obiectivelor de emisii net-zero cu aproximativ 35 de ani.
Cercetarea include informaţii din sondajul New Energy Consumer 2024 realizat pe 16.800 de consumatori casnici de energie din 18 ţări. Studiul a arătat că 37% dintre gospodăriile din întreaga lume se confruntă cu dificultăţi la plata facturilor de energie, însă numai 36% s-au declarat mulţumite de ajutorul oferit de furnizorul lor de energie pentru a economisi în ceea ce priveşte factura lor de energie.
Problema accesibilităţii este universală, arată sursa citată. Mulţi clienţi din toate regiunile au dificultăţi semnificative în a-şi plăti facturile de energie. Unele au fost mai afectate decât altele – mai mulţi consumatori din America de Nord (45%) şi America Latină (47%) au menţionat că au avut recent probleme în a-şi plăti factura de energie, comparativ cu cei din EMEA (33%) şi APAC (29%).
“Facturile mai mari la utilităţi au apărut pe fondul creşterii costurilor pentru locuinţe, alimente, transport şi alte bunuri esenţiale, ceea ce face mai important ca niciodată ca furnizorii de energie să înţeleagă mai bine fiecare consumator, reconstruind încrederea în funcţie de nevoile acestora. Acum este momentul ca furnizorii de energie să îşi reinventeze afacerile, trecând de la o abordare axată în principal pe active, la una orientată spre consumatorul de energie”, a declarat Eva Buren, Managing Director şi Global Energy Retail and Consumer Services Lead la Accenture, citată în comunicat.
Provocarea legată de accesibilitate este agravată de necesitatea ca furnizorii de energie să investească şi să permită realizarea ambiţiilor globale de consum net-zero până în 2050. Modelele economice ale Accenture estimează că numai sectorul energetic mondial trebuie să cheltuiască 115 trilioane de dolari.
Cu toate acestea, transferarea acestor costuri către clienţi ar putea mai mult decât dubla suma medie din venitul gospodăriilor cheltuită pe facturile de energie electrică, de la 6% la 14% până în 2050, ceea ce demonstrează necesitatea unor acţiuni rapide şi radicale, inclusiv punerea în aplicare a unor noi modele de afaceri centrate pe client, a unor abordări inovatoare în materie de costuri şi productivitate şi a unor servicii conectate pentru creşterea activităţii.
Date fiind condiţiile economice actuale, majoritatea participanţilor la sondaj sunt reticenţi în a plăti pentru tranziţie. Mai mult de jumătate (54%) dintre cei intervievaţi au declarat că nu doresc sau nu pot să susţină plata unui cost suplimentar pentru investiţii în energie verde, 48% din acest grup menţionând drept cauză accesibilitatea energiei. Excepţie au făcut 29%, în principal consumatori tineri din mediul urban, care erau dispuşi să plătească un cost suplimentar de peste 15%.
Însă, consumatorii casnici sunt interesaţi de tranziţia către energie verde în proporţie de 81%. Cu toate acestea, ei nu consideră neapărat că este responsabilitatea lor să finanţeze aceste iniţiative prin factura lor de energie, deşi respondenţii la sondaj au declarat, în medie, că ar fi dispuşi să plătească o creştere de 9% până la 10% a facturii lor lunare de energie pentru tranziţie.
Există semne pozitive că mai toţi consumatorii vor adopta energia curată, încurajaţi de posibilitatea de a-şi reduce consumul de energie şi facturile. De fapt, 87% dintre clienţii rezidenţiali intervievaţi au declarat că sunt deja sau sunt interesaţi să devină cumpărători de produse şi servicii legate de energia verde, de la încărcarea vehiculelor electrice şi stocarea bateriilor la panouri solare. Cu toate acestea, principala lor motivaţie pentru a face acest lucru este economisirea de bani prin reducerea consumului de energie pe termen lung, se mai arată în comunicat.