Un simbol al aviației românești zace în uitare. Hangarul lui Aurel Vlaicu se prăbușește
La intrarea în cartierul bucureștean Drumul Taberei, ascunsă printre blocuri, o construcție, cândva măreață, își trăiește, demnă, agonia. Nici măcar vecinii nu știu că acolo s-a scris una dintre cele mai glorioase pagini ale aviației române. Este vorba despre hangarul din care Aurel Vlaicu a pornit în primele sale zboruri.
Clădirea a fost construită în anul 1893, cu scopul de a găzdui baloanele Companiei de Aerostație. În anul 1910, înainte de primul zbor, avionul construit de Aurel Vlaicu la Arsenalul Armatei a fost adus aici. În ziua de 17 iunie 1910 decolând din fața hangarului, aflat pe ceea ce atunci se numea Câmpia Cotrocenilor, aparatul a făcut primul zbor, sub privirile a sute de oameni, veniți să asiste la eveniment.
Ulterior au urmat numeroase alte zboruri. În luna decembrie a aceluiași an, în hangar a început și construcția aeroplanului Vlaicu 2, care avea să zboare pentru prima dată la începutul lunii aprilie 1911.
După moartea aviatorului, clădirea a mai funcționat o vreme ca hangar pentru dirijabile. În jurul anului 1930 a fost transformat în depou pentru tancuri. În anul 1955, în jurul său a fost dat în folosință un ansamblu rezidențial pentru ofițeri. Depoul de tancuri a fost transformat în depozit și magazin de mobilă.
La începutul anilor 80 un incendiu puternic a mistuit structura de lemn a hangarului. Au rămas în picioare doar pereții de cărămidă și portalurile din beton. Și lucrurile nu s-au mai schimbat până astăzi. Cu excepția faptului că pe clădirea în ruină au apărut niște afișe pe care scrie „Pericol de prăbușire”.
În altă țară, probabil că această clădire ar fi devenit un muzeu. La noi, însă, se întâmplă altfel. Nici măcar o plăcuță memorială nu amintește ce s-a întâmplat aici.
Ceea ce este și mai intrigant, este că, doar la un bloc distanță, se află, de câteva zeci bune de ani, Administrația Domeniului Public al Sectorului 6. Direcție care este și ea găzduită într-o clădire istorică nepusă în valoare așa cum s-ar cuveni, Este vorba despre clădirea de admnistrare a grajdurilor Regimentului 4 Roșiori, care a avut-o drept comandant onorific pe Regina Maria.
Încă nu este prea târziu ca lucrurile să o ia în direcția normală. Cu investiții minime, vechiul hangar ar putea fi reabilitat și transformat într-un muzeu ”Aurel Vlaicu”. Dar pentru asta este nevoie de interes și dorință. Care, însă, lipsesc cu desăvârșire, după cum se vede…