Una din două maşini cumpărate de români în 2025 va fi SUV, în ton cu tendinţa pieţei europene
![Una din două maşini cumpărate de români în 2025 va fi SUV, în ton cu tendinţa pieţei europene](https://media.puterea.ro/u4UlkR4pWek9bBEWi2PmLIHTxkw=/1200x675/smart/filters:contrast(5):format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/transportation-system-3257160_1280.jpg)
Un SUV (Sport Utility Vehicle) este un tip de automobil care combină caracteristicile unei mașini de teren cu cele ale unui autoturism de familie. Acesta este conceput pentru a oferi mai mult spațiu și confort, fiind capabil să circule atât pe drumuri asfaltate, cât și pe terenuri accidentate sau off-road.
Una din două maşini cumpărate de români în 2025 va fi SUV, pe o piaţă de 150.000 de automobile noi
Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA) estimează că în 2025 vor fi înmatriculate în România 150.000 de automobile noi, iar 75.000 dintre acestea vor fi de tip SUV, respectiv jumătate din piaţă, în ton cu tendinţele europene, unde SUV-urile ating cote de piaţă record.
După pandemia de COVID-19, înmatriculările de SUV-uri în România au crescut puternic în fiecare an, de la 47.209 unităţi în 2020 la 72.400 unităţi în anul 2024.
Fie că este vorba de SUV-uri compacte (C-SUV – Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson, Ford Kuga),SUV-uri de clasă mică (B-SUV – Dacia Duster, Ford Puma, Volkswagen T-Roc), SUV-uri premium precum BMW X1 şi Mercedes GLC sau SUV-uri de lux BMW X5, BMW X6, VW Touareg, Audi Q8, Porsche Cayenne, acest tip de automobil este foarte dorit de români.
Una din două maşini cumpărate de români în 2025 va fi SUV. Care sunt motivele
Românii preferă SUV-urile din mai multe motive, unele legate de caracteristicile tehnice și altele de preferințele sociale și stilul de viață. Iată câteva dintre principalele motive:
- Confortul și siguranța – SUV-urile oferă mai mult spațiu atât pentru pasageri, cât și pentru bagaje. De asemenea, înălțimea mai mare de la sol este un factor de confort, mai ales pe drumuri mai dificile sau denivelate, cum sunt cele din zonele montane sau rurale.
- Performanța pe drumuri variate – În România, drumurile sunt adesea într-o stare mai puțin bună, mai ales în zonele rurale sau montane. SUV-urile sunt mai capabile să facă față drumurilor accidentate, gropilor și condițiilor meteorologice dificile, ceea ce le face o alegere practică pentru multe persoane.
- Stilul de viață activ – Tot mai mulți români au un stil de viață activ, iar SUV-urile sunt văzute ca o mașină potrivită pentru excursii, sporturi sau alte activități în aer liber. Ele sunt ideale pentru transportul echipamentelor sportive, dar și pentru drumuri lungi în familie.
- Impresia de statut – SUV-urile sunt adesea percepute ca simboluri ale statutului social și ale succesului financiar. Mulți români aleg SUV-uri pentru a reflecta un stil de viață modern și prosper, fiind un semn de confort și succes.
- Versatilitatea – SUV-urile pot fi folosite în multe contexte diferite: de la deplasări zilnice în oraș, până la călătorii lungi sau plimbări în natură.
Un alt motiv ar putea fi producția modelelor Dacia Duster și Dacia Bigster în România, care are un impact semnificativ asupra preferințelor consumatorilor din țară. Aceste modele sunt extrem de populare și au contribuit la creșterea popularităţii SUV-urilor în România.
Alte tendinţe pe piaţa auto românească în 2025
Prognoza APIA pentru anul 2025 arată o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele:
- Segmentul A (clasa mini) – plus 11,6%, de la 4.481 unităţi în 2024 la 5.000 de unităţi în 2025
- Segmentul B (clasă mică – Dacia Sandero, Renault Clio, Skoda Fabia) – minus 13,5%, de la 20.800 la 18.000 unităţi
- Segmentul C (clasa compactă – Volkswagen Golf, Skoda Octavia, Toyota Corolla) – plus 1,4%, de la 43.381 la 44.000 unităţi
- Segmentul D (clasă medie – Tesla Model 3, Volkswagen Passat, Skoda Superb) – plus 3,4%, de la 5.317 la 5.500 unităţi
- Segmentul E (clasa superioară / executive) – plus 8,9%, de la 918 la 1.000 unităţi
- Segmentul F (clasa de lux – BMW Seria 7, Mercedes S Klasse) – scădere de 9,1%, de la 440 la 400 unităţi
- Segmentul Sport – scădere 6,7%, de la 1.072 la 1.000 unităţi, după creşteri puternice în ultimii ani