Unde se plătește taxa de aglomerație. Ce sumă trebuie să achite șoferii care vor să intre cu mașina în zonele cu trafic

Publicat: 06 ian. 2025, 11:07, de Corina Oprea, în Internațional , ? cititori
Unde se plătește taxa de aglomerație. Ce sumă trebuie să achite șoferii care vor să intre cu mașina în zonele cu trafic

New York a devenit primul oraș din Statele Unite care implementează taxa de aglomerație pentru vehicule, o inițiativă menită să reducă traficul și să genereze fonduri substanțiale pentru modernizarea transportului public. Sistemul, care a intrat recent în vigoare, aduce schimbări semnificative în modul de circulație în Manhattan, marcând un moment istoric pentru mobilitatea urbană americană.

Cum funcționează taxa de aglomerație

Sistemul impune șoferilor să plătească tarife zilnice pentru a intra în zonele centrale ale Manhattanului, delimitate la sud de Central Park. Zonele incluse în această inițiativă acoperă locuri emblematice precum Empire State Building, Times Square și districtul financiar din jurul Wall Street.

Taxele variază în funcție de tipul și dimensiunea vehiculului:

  • Autoturismele: 9 dolari pe zi în orele de vârf și 2,25 dolari în afara acestora.
  • Camioanele mici și autobuzele non-navetiste: 14,40 dolari în orele de vârf.
  • Camioanele mari și autobuzele turistice: până la 21,60 dolari pe zi.

Scopul principal al acestui sistem este dublu: reducerea semnificativă a congestionării traficului și obținerea de fonduri pentru îmbunătățirea rețelei de transport public.

Inițiativa a fost promovată pentru prima dată în urmă cu doi ani de guvernatorul statului New York, Kathy Hochul, însă a fost amânată în repetate rânduri din cauza opoziției venite din partea navetiștilor, afacerilor locale și unor oficiali. Guvernatorul a explicat că întârzierile au fost cauzate de necesitatea de a aborda „consecințele neintenționate” asupra locuitorilor din zonele afectate.

Relansarea proiectului vine după ajustări și negocieri intense, dar a continuat să genereze controverse, mai ales din partea asociațiilor șoferilor de taxi și a unor lideri politici influenți.

Taxa de aglomerație a stârnit un val de nemulțumiri, inclusiv din partea fostului președinte Donald Trump, care a catalogat-o drept o măsură absurdă. În noiembrie, congresmanul Mike Lawler, reprezentant al unui district suburban de lângă New York, i-a cerut public lui Trump să se angajeze să oprească această inițiativă. În ciuda opoziției, un judecător a respins recent o cerere a statului vecin New Jersey de a bloca implementarea taxei, invocând lipsa unui impact semnificativ asupra mediului.

De ce era necesară o astfel de taxă?

Conform datelor furnizate de INRIX, New York a fost desemnată, pentru al doilea an consecutiv, cea mai aglomerată zonă urbană din lume. În primele luni ale anului trecut, viteza medie a vehiculelor în centrul Manhattanului era de doar 17 km/h în timpul orelor de vârf. Traficul intens nu afectează doar mobilitatea, ci și calitatea aerului și nivelul de stres al locuitorilor.

New York nu este primul oraș din lume care introduce o astfel de măsură. Alte metropole precum Londra, Stockholm, Milano și Göteborg au implementat cu succes taxe de aglomerație, iar rezultatele au fost notabile, atât în ceea ce privește reducerea traficului, cât și în generarea de fonduri pentru infrastructură. În Statele Unite, măsuri similare au fost analizate în orașe precum Washington, D.C. și San Francisco, însă planurile au fost amânate din cauza pandemiei de COVID-19.