Unde sunt firmele românești? Armata turcă ne securizează pe bani mulți frontiera maritimă
Havelsan, o companie care oferă soluții pentru sistemul de supraveghere a frontierelor din industria de apărare din Turcia, a câștigat o licitație pentru securitatea frontierei maritime din partea Ministerului Afacerilor Interne din România.
O informație recentă a fost trecută cu vederea și anume că o firmă care este deținută de Fundația Forțelor Armatei Turciei a primit un contract de 87 milioane de lei cu TVA (17,4 milioane de euro) pentru modernizarea sistemului integrat de securizare a frontierei maritime. La licitația organizată de Poliția de Frontieră a fost admisă participarea doar a companiei Havelsan, din Turcia, alte trei oferte fiind respinse. În prima etapă a procesului de acordare a contractului au fost primite 12 cereri, inclusiv de la Airbus, Orange, Prime Telecom, Computerland, Elbit System precum și de la firme din Germania, Grecia, Israel. A lipsit interesul, probabil din lipsa capacității, societăților românești de stat cu activități în domeniul apărării. Cum de armata Turciei poate ține o astfel de firmă, cu activități în 25 țări pe cinci continente, iar cea a României e total absentă. În aceeași oală includem și Ministerul de Interne, beneficiarul, prin Poliția de Frontieră, a sistemului SCOMAR.
În activitățile specifice de supraveghere a frontierei, Poliția de Frontieră utilizează la nivelul Gărzii de Coastă, sistemul integrat de supraveghere la Marea Neagra – SCOMAR, care permite detectarea timpurie, urmărirea, recunoașterea şi identificarea navelor care desfășoară activități ilegale de trafic la Marea Neagră.
Din punct de vedere tehnic, sistemul SCOMAR este un sistem complex, rezultat din integrarea mai multor subsisteme formate din mai multe tipuri de senzori şi echipamente de procesare a datelor de interes operativ (subsistemul radiolocație, subsistemul de supraveghere, subsistemul informatic integrat, subsistemul comunicații, subsistemul infrastructura format din sediul CCC, turnurile de comunicații, sheltere, echipamentele de electroalimentare și climatizare, subsistemul securitate perimetrală).
Sistemul SCOMAR a fost dat în exploatare începând cu anul 2009, parte din infrastructura de comunicații fiind implementată în anul 2007. Subsistemele staţiilor de senzori detectează, identifică şi urmăreşte navele suspecte, folosind funcţiile radarului şi ale sistemelor optoelectronice, prin transmiterea imaginilor video sau semnalelor obţinute către Centrul de Comandă şi Control (CCC), unde ameninţarea este analizată şi apreciată, astfel încât să fie dispuse măsurile necesare pentru interceptare şi/sau de salvare, de la caz la caz de către structurile special destinate. Informațiile de interes sunt integrate la nivelul aplicației integrate de supraveghere SCOMAR, disponibilă în CCC SCOMAR, prin intermediul infrastructurii de comunicații și tehnologia informației. Aplicaţia existentă furnizează permanent şi în timp real date privind situaţia din teren.
La momentul actual, atât pentru senzorii de supraveghere, cât și pentru infrastructura de comunicații și tehnologia informației (inclusiv pentru aplicației) au fost definite anumite cerințe operaționale care nu pot fi soluționate prin intermediul soluțiilor existente.
Prin licitația organizată de Poliția de Frontieră se urmărește modernizarea SCOMAR, în funcție de nevoile operaționale și durata de viață a echipamentelor, fiind avute în vedere următoarele livrări, după cum urmează: – livrarea a 7 radare; – livrarea a 8 sisteme optoelectronice; – soluție de tip DMZ; – livrarea soluției informatice integrată SCOMAR (hardware și software), soluție ce integrează date și informații la nivelul CCC și furnizează o imagine maritimă integrată. Soluția nouă va păstra actualele capabilităţi, dar va permite și integrarea a noi funcții, având în vedere necesităţile operative actuale. – sistem de vizualizare constând în modernizarea infrastructurii din cadrul Centrului de Comandă și Control utilizată pentru afișarea datelor de interes operativ (videowall, stații de lucru). Asigurarea funcționării continue a acestui sistem, precum și implementarea cerințelor operaționale noi, presupune un proces de modernizare a soluțiilor tehnice existente, prin implementarea unor tehnologii de ultimă generație în conformitate cu cerințele operaționale.
Prin Modernizarea Sistemului integrat de Supraveghere a Frontierei Maritime – SCOMAR se va asigura posibilitatea de a răspunde la presiunile imediate şi neprevăzute, exercitate de migrația ilegală și criminalitatea transfrontalieră, precum şi a riscurilor la adresa securității frontierelor externe ale UE. Se vor asigura următoarele: – în zona de supraveghere se vor înlocui senzorii de supraveghere existenți (radare, sisteme optoelectronice) cu echipamente care integrează progresul tehnologic din ultimii 10 ani; – calitatea de procesare a informațiilor obținute de la senzorii și camerele instalate pe turnurile de comunicații; – îmbunătățirea condițiilor de lucru ale personalului Centrului de Comandă și Control.
Contractul se întinde pe 60 de luni
Finanțarea proiectului este realizată prin ,,Programul Național 2021-2027 Managementul Frontierelor și Vize”, respectiv contractul de finanțare BV12A_003, încheiat între Inspectoratul General al Poliției de Frontieră Române și Autoritatea de Management Afaceri Interne, Direcția Fonduri Externe Nerambursabile din Ministerul Afacerilor Interne.
Valoarea totală a investiției este de 87.762.924,43 lei cu TVA, iar suma provine din accesarea fondurilor europene nerambursabile.
Durata de implementare a contractului este de 24 de luni, iar perioada de garanție asigurată de către contractant este de 60 de luni.
Mentenanța completă a SCOMAR nu este asigurată
În prezent, mentenanța completă a Sistemului Integrat de Observare, Supraveghere și Control al Traficului la Marea Neagră (SCOMAR) nu este asigurată, chiar înainte ca România să intre în spațiul Schengen, eliminând controalele la granițe. Acest sistem, inaugurat în 2009 cu o investiție de 24,6 milioane euro din fonduri PHARE și cofinanțare națională, a funcționat fără mentenanță începând din 2017.
Ulterior, mentenanța a fost reluată cu întreruperi, iar în 2021 s-a discutat despre necesitatea înlocuirii mai multor elemente ale sistemului. SCOMAR este utilizat de Poliția de Frontieră la nivelul Gărzii de Coastă, iar între 2013 și 2017, mentenanța sistemului a fost gestionată de o asociație de companii românești. Există informații conform cărora în 2019, sistemul nu a reușit să detecteze un transport de aproape două tone de cocaină care a ajuns pe plajele românești, generând discuții în rechizitoriul DIICOT despre disfuncționalitățile tehnice ale SCOMAR.
În ciuda acestor probleme, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră (IGPF) susține că sistemul a funcționat fără întrerupere începând cu anul 2009, iar defecțiunile tehnice nu au afectat funcționarea acestuia.