Unifarm, o gaură neagră a economiei: pierderi de sute de milioane de lei, creșteri ale restanțelor

Publicat: 14 aug. 2024, 06:23, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Unifarm, o gaură neagră a economiei: pierderi de sute de milioane de lei, creșteri ale restanțelor

Guvernul va adopta azi un proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al Companiei Naționale ”UNIFARM” – S.A, aflată sub autoritatea Ministerului Sănătății.

Pentru anul 2024 s-au prognozat venituri totale în valoare de 181.418 mii lei, cheltuieli totale în valoare de 357.762 mii lei şi o pierdere în valoare de 176.344 mii lei, conform proiectului de hotărâre privind bugetul de venituri de cheltuieli pe acest al Unifarm.

Pierderea prognozată este generată de activitatea din perioada pandemiei Covid 19, respectiv de dobânzile penalizatoare aferente creditului în valoare de 1.150.000 mii lei, a provizioanelor şi cheltuielilor de depozitare pentru materialele şi echipamentele sanitare achiziţionate în perioada stării de urgenţă.

Referitor la plăţile restante, pentru anul 2024 s-au prognozat creşterea acestora de la 1.337.837 mii lei realizat la 31.12.2023 până la 1.379.697 mii lei continuând demersurile inţiate în anul 2022 privind restructurarea creditului în valoare de 1.150.000 mii lei accesat în timpul stării de urgenţă şi îndeplinind BVC 2023, conform prevederilor OG nr. 6/2019 cu modificările şi completările ulerioare.

Prin BVC 2023 aprobat prin HG nr. 997/2023, compania a estimat că în trimestrul IV al anului 2023 va achita suma de 86.250 mii lei conform prevederilor OG nr. 6/2019, ceea ce va duce la dimiminuarea plăţilor restante la 31.12.2023 cu 2.300 mii lei faţă de 31.12.2022.

Tot prin BVC 2023 aprobat, compania îşi propunea obţinerea unui credit în valoare de 86.250 mii lei în vederea achitării către ANAF a procentului de 15% conform OG nr. 6/2019.

În execuţie, compania a obţinut un credit în valoare de 42.250 mii lei, diferenţa de 44.000 mii lei necesară efectuării plăţii fiind suportată din surse proprii. În execuţie, la data data de 21.12.2023 compania a achitat cu OP nr. 1707 suma de 86.250 mii lei reprezentând 15% din cuantumul obligaţiilor bugetare principale care fac obiectul înlesnirii la plată.

După efectuarea plăţii, compania a parcurs urmatoarele etape în vederea finalizării restructurării creditului:

– în data de 27.12.2023 a fost depusă cererea de restructurare a obligaţiilor bugetare (D6) însoţită de primele 5 pagini din planul de restructurare, primele 5 pagini din testul creditorului privat prudent, hotărârea AGOA nr. 84/15.06.2023 privind aprobarea planului de restructurare, adresa nr. 7028E/27.12.2023, extrasul de cont care atestă efectuarea plăţii sumei de 86.250 mii lei. Aceste documente au fost înregistrate în SPV cu nr. 28594352023/27.12.2023;

– Tot în data de 27.12.2023 compania a depus la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, în atenţia Serviciului Evidenţă pe Plătitor, cu adresa nr. 7029E/27.12.2023 planul de restructurare şi testul creditorului privat prudent în original, precum şi hotărârea AGOA nr. 84/15.06.2023 privind aprobarea planului de restructurare;

– La începtul anului 2024 compania a fost arondată din punct de vedere fiscal la DGRFPB- Administraţia Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii. Dosarul fiscal al companiei, împreună cu documentele depuse pentru restructurarea creditului au fost transferate şi analizate de către Serviciul Executare Silită de la la DGRFPB- Administraţia Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii. În urma analizei în data de 14.02.2024, prin adresa nr. 34119394a, înregistrată la sediul CN UNIFARM SA sub nr. 823i/14.02.2024, DGRFPB- Administraţia Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii a solicitat actualizarea planului de restructurare şi a testului creditorului privat prudent cu informaţii la zi privind: – situaţia patrimonială a companiei;

– detalierea strategiei propuse de companie avută în vedere în ceea ce priveşte măsurile de restructurare operaţională şi financiară a companiei;

– indicarea activelor şi a perioadei avute în vedere pentru valorificare în scopul stingerii obligaţiilor bugetare;

– justificarea atât creanţelor executabile, cât şi a creanţelor imobilizate;

– situaţia creanţelor de recuperat de la clienţi/debitori diverşi, respectiv situaţia încasărilor şi plăţilor;

– documente care privesc situaţia contabilă referitoare la patrimoniu care au stat la baza întocmirii planului de restructurare;

– ultima balanţă contabilă. Această actualizare a fost solicitată în baza art. 6 alin. (4) din OG nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, potrivit căruia: “În situaţia în care organul fiscal competent constată că debitorul nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 5 alin (3), lit b) sau c), solicită debitorului efectuarea corecţiilor necesare. În cazul în care în termen de 30 de zile de la data solicitării nu sunt efectuate corecţiile, organul fiscal competent emite decizie de respingere a solicitării de restructurare a obligaţiilor bugetare, fără a fi afectat dreptul debitorului de a depune o nouă solicitare în termenul prevăzut la art. 22”.

– având în vedere solictarea ANAF, compania a procedat la actualizarea planului de restructurare şi a testului creditorului privat prudent şi în data de 01.03.2024 a recepţionat documentele cu PV nr. 317, înregistrat la CN UNIFARM SA sub nr. 1107i/01.03.2024;

– totodată, planul de restructurare actualizat a fost aprobat de către Adunarea Generală – Ordinară a Acţionarilor prin Hotărârea nr. 90/08.03.2024;

– în data de 11.03.2024 cu Adresa nr. 1290E compania a încărcat în SPV documentele solicitate sub nr. 30497672024/11.03.2024. Documentele au fost depuse în original la Registratura DGRFPB- Administraţia Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii cu Adresa nr. 1292E/11.03.2024, înregistrată sub nr. 4255/12.03.2024; în data de 02.04.2024 compania a primit prin SPV de la ANAF DGRFPB- Administraţia Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii- Serviciul Executare Silită adresa nr. 34120741A/28.03.2024, înregistrată la sediul CN UNIFARM SA sub nr. 1669i/02.04.2024 prin care compania a fost informată că în data de 27.03.2024 a fost transmisă Ministerului Finanţelor o adresă privind solicitarea acordului cu privire la finalizarea procedurii de aprobare a restructurării obligaţiilor bugetare şi a emiterii unui acord de principiu privind conversia în acţiuni.

Restructurarea obligațiilor bugetare

Mai jos menționăm măsurile de restructurare a obligaţiilor bugetare restante în valoare de 1.333.007.485 lei din care 1.150.000.000 lei debit principal şi 183.007.485 lei dobânda penalizatoare, cuprinse în planul actualizat de restructurare, aprobat de AGA şi depus la ANAF în vederea analizării şi aprobării acestuia:

  1. Plata unei sume de 60.000 lei în trei tranşe lunare de 20.000 lei fiecare, începând cu prima lună după aprobarea planului de restructurare;
  2. Amânarea la plată, în vederea anulării, a unei cote de 50% din obligaţiile bugetare principale restante la data de 31.12.2021, conform art. 18 din OG 6/2019, în sumă de 575.000.000 lei;
  3. Amânarea la plată, în vederea anulării, a obligaţiilor bugetare accesorii restante la data de 31.12.2021, conform art. 18 din OG 6/2019, în sumă de 183.007.485 lei
  4. Plata unui procent de 15% din cuantumul obligaţiilor bugetare principale restante la data de 31.12.2020, conform art. 4 alin. (9) din OG 6/2019, în sumă de 86.250.000 lei, sumă ce a fost achitată în data de 21.12.2023;
  5. Conversia, conform dispozițiilor art. 264 din Codul de procedură fiscală (Legea nr. 207/2015), a diferenţei rămase din creanţele bugetare principale restante la data de 31.12.2021 în valoare de 488.690.000 lei, în acţiuni, cu respectarea dreptului de preferinţă al acţionarilor existenţi, în condiţiile legii şi conform actului constitutiv, în termen de 12 luni de la aprobarea planului de restructurare.