Uniunea Europeană renunță la cota de pescuit din apele britanice
În cadrul acordului post-Brexit anunţat joi, flotele europene de pescuit vor renunţa la un sfert din valoarea capturilor în apele britanice, pe parcusul unei perioade de tranziţie care se întinde până în luna iunie 2026, a dezvăluit pentru AFP un oficial european.
Detaliile referitoare la speciile şi zonele afectate de acest procentaj nu au fost însă stabilite, a adăugat oficialul. După perioada de tranziţie de cinci ani şi jumătate, accesul flotelor europene în apele britanice va fi renegociat anual. De asemenea, pescarii din UE îşi vor păstra, până în 2026, accesul garantat la zonele de pescuit situate între şase şi 12 mile marine de coastele britanice, în apele teritoriale, unde se duceau în mod tradiţional să pescuiască.
Capturile realizate de pescarii din UE în apele britanice reprezintă aproximativ 650 de milioane de euro în fiecare an. Flotele din opt state membre UE sunt responsabile pentru 40% din valoarea capturilor efectuate în zona economică exclusivă britanică, potrivit unui raport al Parlamentului European. Norvegia este şi ea prezentă.
Aproximativ un sfert din capturile franceze în termeni de volum şi aproximativ 20% în termeni de valoare provin din apele britanice. Dependenţa este şi mai mare pentru Belgia (50% din valoarea capturilor), Irlanda (35%), Danemarca (30%) şi Olanda (28%). Spania, Germania şi Suedia sunt şi ele vizate, dar într-o proporţie mai mică.
Regatul Unit şi Uniunea Europeană au ajuns joi la un acord privind relaţiile comerciale post-Brexit, cu doar câteva zile înainte ca Londra să iasă din piaţa unică a UE. Încheierea acordului are loc după luni de blocaj, însă miercuri s-a anunţat că o înţelegere este iminentă. Cel mai îndelungat punct de dispută a fost problema pescuitului.
Marea Britanie a părăsit oficial UE la sfârşitul lui ianuarie, dar a rămas membră a pieţei interne a UE şi a uniunii vamale până la încheierea perioadei de tranziţie, la sfârşitul anului.
În absenţa oricărui acord, taxe vamale mari şi alte bariere comerciale s-ar fi aplicat, riscând să afecteze serios economia şi lanţurile de distribuţie.