Universitățile, obligate să se reinventeze: Noile reguli le vor transforma

Publicat: 08 aug. 2024, 08:23, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Universitățile, obligate să se reinventeze: Noile reguli le vor transforma

Guvernul va adopta azi un proiect de Hotărâre privind aprobarea metodologiei de evaluare externă a calității educației în învățământul superior.

Cabinetul Ciolacu va aproba metodologia de evaluare externă a calității educației prevăzută în anexa la hotărâre, precum și criteriile, standardele și indicatorii de performanță prevăzută în anexa la metodologie.

Anexa la hotărâre – Metodologia de evaluare externă a calității educației în învățământul superior cuprinde principiile fundamentale în abordarea calității educației; standardele și indicatorii de performanță; descrierea proceselor de evaluare; modalitatea de inițiere și evaluare a programelor de studii universitare și de dobândire a statutului juridic de organizație furnizoare de educație de către instituția solicitantă; descrierea procedurilor de acreditare, precum și de înființare de instituții de învățământ superior; modalitățile de adoptare a deciziilor de către ARACIS; condițiile în care o instituție de învățământ superior poate parcurge o procedură de evaluare externă la nivel instituțional simplificată sau, după caz, de auditare. Acestea sunt reglementate cu scopul de a fi utilizate la acreditarea de programe și/sau domenii de studii universitare, din cadrul formării inițiale, de programe de studii postuniversitare, din cadrul formării continue, de programe de studii postuniversitare de formare psihopedagogică, de programe de formare profesională de educație permanentă, după caz, de nivel 6-8 CNC, de programe pregătitoare de limba română, precum și pentru programele de formare profesională a adulților, doar pentru nivelul 5 CNC. De asemenea acestea se vor utiliza și pentru dobândirea statutului juridic de organizație furnizoare de educație, a statutului juridic de instituție de învățământ superior, precum și pentru menținerea acreditării pentru programele mai sus și a menținerii acreditării instituționale, în concordanță cu prevederile actuale impuse de Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare și cu Standardele şi liniile directoare privind asigurarea calității în Spațiul European al Învățământului superior adoptate la nivelul SEIS.

Anexa la metodologie – Criteriile, standardele și indicatorii de performanță utilizate în evaluarea externă a calității educației fac referire la domeniile:
– DOMENIUL A. Capacitatea instituțională,
– DOMENIUL B. Eficacitatea educațională,
– DOMENIUL C. Managementul calității,
prevăzute separat pentru evaluarea instituțională, respectiv pentru evaluarea externă a programelor/domeniilor de studii universitare organizate în cadrul formării inițiale, formării continue sau de educație permanentă.

Principiile fundamentale în abordarea calității educației, de referință în prezenta Metodologie, sunt următoarele:

a) referință europeană, principiu conform căruia sistemul și instituțiile de învățământ superior din România aparțin SEÎS și asigură nivelul de calitate potrivit cerințelor acestui spațiu, competitivitate pe plan european și internațional, și de asemenea aplică ESG, pentru ciclurile de studii și formele de organizare a programelor de studii universitare oferite. ESG se concentrează pe asigurarea calității privind învățarea și predarea în învățământul superior, incluzând mediul de învățare și legăturile relevante cu cercetarea și inovarea. În plus, instituțiile de învățământ superior dispun de politici și procese pentru asigurarea calității activităților în vederea realizării misiunilor de cercetare științifică și de implicare în comunitate, după caz.
b) responsabilitate instituțională, principiu potrivit căruia asigurarea calității intră în obligația fiecărei instituții de învățământ superior, în temeiul autonomiei universitare;
c) diversitate instituțională, principiu potrivit căruia varietatea instituțiilor, a misiunii și obiectivelor lor este respectată și încurajată în cadrul evaluării externe a calității educației;
d) identitate instituțională, principiu potrivit căruia rezultatele și performanțele în învățare și cercetare pot fi obținute printr-o varietate de practici, metode sau structuri, proiectate și aplicate, în mod autonom, de fiecare instituție, conform propriilor opțiuni;
e) evaluarea internă a calității, principiu potrivit căruia fiecare procedură reflectă cultura calității din instituția de învățământ superior sau organizația furnizoare de educație și asigură continuitatea îmbunătățirii performanțelor;
f) evaluarea externă a calității, principiu care se bazează pe demonstrarea de către instituția de învățământ superior/organizația furnizoare de educație a rezultatelor și a performanțelor în activitățile specifice misiunii asumate, având în vedere standardele stabilite, prin verificarea conformității acestora cu realitatea efectivă din instituție, inclusiv în cadrul vizitei de evaluare;
g) îmbunătățirea calității, principiu potrivit căruia îmbunătățirea continuă a calității și a managementului instituțional de către instituția de învățământ superior/organizația furnizoare de educație reprezintă unul dintre obiectivele evaluării externe;
h) cooperare cu toate componentele sistemului de învățământ, principiu potrivit căruia abordarea, practicile aplicate și formele de consultanță oferite de ARACIS se bazează pe relații de cooperare și încredere mutuală, în raporturile cu instituțiile de învățământ superior, organizațiile furnizoare de educație, precum și cu ceilalți parteneri;
i) centrarea pe rezultate, principiu potrivit căruia, în asigurarea și evaluarea calității, rezultatele învățării și performanța în cercetarea universitară, componentă a procesului de învățământ, sunt esențiale;
j) transparența, principiu potrivit căruia rezultatele tuturor proceselor de evaluare se finalizează prin rapoarte, care sunt făcute publice;
k) egalitatea de șanse și egalitatea de gen, principiu esențial pentru dezvoltarea unei societăți echitabile, care prețuiește diversitatea și incluziunea și care promovează relațiile parteneriale și respectul reciproc.

Mai multe puteți vedea în anexa atașată:

ANEXA