Industria asigurărilor solicită modificarea Legii RCA
Industria de asigurări din România, reprezentată de Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare (UNSAR) și Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR), și-a exprimat o serie de puncte de vedere privind necesitatea modificării Legii RCA (Răspundere Civilă Auto).
Legea RCA nu conține toate principiile de funcționare, arată organizațiile
Această nevoie de reformă este subliniată de deficiențele constatate în funcționarea actuală a pieței de profil, inclusiv efectele negative ale unor măsuri temporare precum înghețarea tarifelor RCA, se menționează în comunicatul UNSAR-BAAR.
UNSAR – BAAR solicită ca orice modificare legislativă să aducă stabilitate pieței și să îmbunătățească protecția victimelor accidentelor rutiere.
Problemele identificate de modificările legislative propuse includ necesitatea de a reduce frecvența accidentelor prin măsuri legislative eficiente, de a crește rata de acoperire prin asigurări și de a gestiona mai bine daunele medii prin introducerea transparenței și a controlului.
Cu toate acestea, industria asigurărilor remarcă absența unor principii și aspecte tehnice esențiale în amendamentele propuse, care ar putea remedia cel puțin parțial dezechilibrele pieței.
Introducerea unor prețuri de referință medii
Printre exemplele de măsuri nereținute în propunerile legislative se numără introducerea unor prețuri de referință medii pentru reparații și închirierea vehiculelor, o practică dorită de consumatori și care ar crește transparența pe piață.
Criticile aduse modificărilor legislative includ și potențiala încălcare a dreptului de proprietate prin limitarea opțiunilor victimelor accidentelor de a alege între repararea vehiculului și compensația financiară.
Importanța Fondului Național de Protecție. Tragicul accident de la 2 Mai
Se observă o posibilă discriminare între păgubiți și alte categorii de șoferi, precum și riscuri asociate cu propuneri precum vânzarea în rate a polițelor RCA, care ar putea încuraja comportamente de evitare a plății și creșterea presiunii asupra Fondului Național de Protecție.
Potrivit UNSAR – BAAR, faptul că asigurătorul poate rezilia poliţa RCA doar după o anumită perioadă de la neplata unei rate, poate încuraja clienţii de rea-credinţă sau fără bonitate financiară suficientă să nu mai achite mai ales ultimele rate şi să circule neasiguraţi.
Organizațiile afirmă că această situație va amplifica presiunea asupra Fondului Național de Protecție (FNP). Acest fond este alimentat din primele plătite de asigurații RCA cinstiți.
Din acest fond care se acoperă inclusiv daunele provocate de cei neasigurați. Așa s-a întâmplat și în cazul în tragicul accident de la 2 Mai din augustul anului trecut, puternic mediatizat, conform comunicatului.
UNSAR și BAAR vor asigurarea vehiculelor
UNSAR și BAAR pledează pentru un pachet de măsuri legislative care să prevină neasigurarea vehiculelor și să promoveze un comportament responsabil în trafic, subliniind importanța unei abordări echilibrate și în concordanță cu nevoile și realitățile pieței asigurărilor din România.
Argumentele de ordin tehnic vs context electoral
Aceste entități își exprimă speranța că autoritățile vor lua în calcul aceste cerințe în procesul legislativ, pentru a asigura o protecție adecvată tuturor părților implicate.
„Ne exprimăm, însă, încrederea că Parlamentul României va avea deschiderea de a ajusta Legea RCA în beneficiul real al victimelor accidentelor rutiere și al tuturor șoferilor și că argumentele de ordin tehnic își vor găsi locul chiar și într-un context electoral cum este cel din 2024.”, au mai spun cei de la UNSAR-BAAR.