USR: Marele înfrânt al primului scrutin

Publicat: 12 iun. 2024, 09:32, de Radu Caranfil, în OPINII , ? cititori
USR: Marele înfrânt al primului scrutin

Uniunea Salvați România (USR) s-a confruntat cu un dezastru electoral la recentele alegeri locale și europarlamentare, ieșind din acest scrutin drept Marele Înfrânt. Cu scoruri sub așteptări în multe zone, partidul nu a reușit să atingă pragul de 18-20% dorit, marcând astfel un recul semnificativ în fața electoratului și ridicând semne de întrebare asupra strategiei și viitorului său politic.

Deși au existat trei probleme majore care au influențat rezultatele, fiecare trebuie analizată separat pentru a se identifica, poate, soluții eficiente.

Problemele locale: ADU și concentrarea geografică

ADU (Alianța Dreapta Unită) nu a funcționat așa cum se aștepta. În scrutinul pentru consiliile județene, USR a pierdut teren în fața PMP și Forța Dreptei, care au reușit să mărească scorul obținut de USR în 2020 cu un procent, crescând de la 700.000 la 880.000 de voturi. La localele precedente, PMP obținuse doar 473.000 de voturi, ceea ce sugerează că alianțele și parteneriatele strategice ale USR nu au fost suficient de eficiente.

Un alt aspect important este performanța primarilor USR. De exemplu, Allen Coliban a obținut cu 10.000 de voturi mai mult decât în 2020, dar tot a pierdut. Acest lucru indică faptul că, deși există susținere în anumite zone, distribuția voturilor este extrem de concentrată. USR trebuie să își extindă influența dincolo de primele 20-30 de mari municipii și să își consolideze prezența în cele 3.200 de municipii, orașe și comune din România. Construirea a 3.000 de filiale poate fi dificilă, dar cel puțin 300 dintre ele trebuie să fie puternice și bine organizate pentru a face față competiției.

Europarlamentarele: schimbări de dinamică și branduri atragătoare

Alegerile pentru Parlamentul European au adus și ele provocări pentru USR. Multe voturi s-au scurs către REPER sau către independenți desprinși chiar din rândurile sale (Nicu Ștefănuță și Vlad Gheorghe). Aceștia au avut povești mai convingătoare și au beneficiat de o promovare mai bună. Lista USR pentru europarlamentare nu a fost suficient de puternică și nu a fost promovată eficient, ceea ce a dus la o penalizare din partea electoratului.

Crearea ADU a avut și ea un impact. Deși nu a fost factorul decisiv pentru succesul lui Ștefănuță, asocierea cu Orban și Tomac nu a fost bine primită de publicul USR, care este mai degrabă de stânga. Tinerii, aflați la primul lor vot, au optat în număr mare pentru Ștefănuță, reflectând o tendință de a prefera figuri noi și promițătoare.

Contextul general: lipsa de creștere și comunicarea deficitară

Punctele 1 și 2 devin semnificative în contextul în care USR și ADU nu au reușit să crească în popularitate între 2019/2020 și 2024, în ciuda avantajelor demografice și a faptului că partidul a fost în opoziție în ultimii doi ani și jumătate. Această stagnare a permis observarea detaliată a deficiențelor.

Un factor crucial care a contribuit la această stagnare este planul de comunicare și notorietate al USR. Conform sondajelor, între 30-55% din țară nu știe cine este Cătălin Drulă, președintele ca și demisionat al partidului. Această lipsă de vizibilitate se aplică și altor inițiative și slogane ale partidului. Blocarea USR la televiziune a funcționat, iar partidul nu a reușit să contracareze acest lucru prin intermediul online-ului.

Cauzele pierderii alegerilor

Fragmentarea mesajului politic

USR a fost fondat pe baza unui mesaj clar de reformă și transparență. Cu toate acestea, în ultimii ani, partidul a suferit de o fragmentare a acestui mesaj. Divergențele interne și încercarea de a acoperi un spectru larg de probleme, de la anticorupție la educație și sănătate, au diluat focusul inițial. Lipsa unei strategii coerente și unitare a făcut dificilă diferențierea de alte partide.

Comunicarea și percepția publică

USR a întâmpinat dificultăți în comunicarea eficientă cu electoratul său. Campaniile de comunicare au fost adesea percepute ca fiind elitiste și distanțate de problemele cotidiene ale oamenilor. Mesajele nu au reușit să capteze atenția și emoția necesară pentru a mobiliza masele. În plus, atacurile reciproce dintre liderii USR și partidele rivale au diminuat credibilitatea acestora în ochii publicului.

Alianțele politice și strategiile electorale

Alianța cu Dreapta Unită a fost văzută de mulți ca un pas necesar, dar insuficient pentru a contracara alianța PSD-PNL. În loc să aducă un suflu nou și energic, ADU a fost percepută ca o mișcare politică reactivă, mai degrabă decât una proactivă. În plus, lipsa unei strategii clare de alianță și colaborare cu alte formațiuni politice a limitat capacitatea USR de a atrage un electorat mai larg.

Liderii și leadership-ul partidului

Liderii USR, deși bine intenționați și competenți în multe privințe, nu au reușit să construiască o imagine carismatică și unitară. Demisia lui Cătălin Drulă, deși un gest de responsabilitate, reflectă tensiunile și provocările interne. Succesorul său va avea o misiune dificilă de a reconstrui coeziunea și de a revitaliza entuziasmul membrilor și susținătorilor.

Perspectiva resetării

1. Reorganizarea internă

Alegerile interne programate între 24-28 iunie pentru un nou președinte, urmate de alegerea unui nou Birou Național pe 29 iunie, reprezintă o oportunitate de a recalibra structura internă a partidului. Noul lider trebuie să fie capabil să unifice diversele facțiuni și să stabilească o direcție clară și coerentă.

2. Claritatea mesajului politic

Un aspect crucial pentru redresarea USR este clarificarea și consolidarea mesajului său politic. Partidul trebuie să revină la valorile sale fundamentale de reformă, transparență și anticorupție, dar să le adapteze la contextul actual și să le comunice într-un mod accesibil și relevant pentru alegători.

3. Îmbunătățirea comunicării publice

Investiția în strategii de comunicare eficiente și empatice este esențială. USR trebuie să-și îmbunătățească prezența în mediile sociale și tradiționale, să organizeze campanii de informare și să promoveze dialogul deschis cu cetățenii. Implicarea directă și sinceră în problemele comunității poate recâștiga încrederea electoratului.

4. Alianțe strategice

Deși alianțele sunt importante, USR trebuie să fie mai selectiv și strategic în formarea acestora. Colaborarea cu partide și mișcări care împărtășesc valorile fundamentale ale USR poate crea o coaliție mai puternică și mai eficientă. Totodată, dialogul și compromisurile inteligente vor juca un rol cheie în stabilirea unei opoziții credibile și robuste împotriva alianței PSD-PNL.

Nevoia urgentă de Opoziție credibilă

Eșecul USR la alegerile recente este un moment de cotitură ce oferă oportunitatea pentru o reflecție profundă și reorganizare. Într-o scenă politică dinamică și competitivă, adaptabilitatea și capacitatea de a învăța din greșeli sunt esențiale. Cu un leadership nou și o strategie reînnoită, USR poate să-și recapete locul de forță reformatoare în politica românească și să continue să lupte pentru modernizarea și transparentizarea societății românești. Viitorul USR depinde de abilitatea sa de a se reinventa și de a răspunde așteptărilor cetățenilor într-un mod relevant și autentic.

În contextul politic actual, România pare să se confrunte cu o lipsă acută de Opoziție capabilă să modereze eforturile Coaliției PSD-PNL de a monopoliza întreaga Putere. AUR și această Dreaptă Unită în jurul USR, deși teoretic adversarii Coaliției, par să urmeze scopuri total diferite și incoerente, incapacitatea lor de a se opune convingător și eficient evidențiind vulnerabilitatea democrației românești. Capturarea aparatului administrativ de către Coaliție prefigurează un viitor dominat de un singur pol de putere, în următorii patru ani, în timp ce Opoziția fragmentată și lipsită de direcție coerentă își pierde relevanța și influența. România are nevoie urgentă de o Opoziție unită și robustă, capabilă să promoveze responsabilitatea și să asigure echilibrul necesar într-un stat democratic.