USR Plus vrea sa rupă echipa CNAIR și să își impună oamenii
Chiar dacă sunt parteneri de Alianță, USR si Plus se bat pe șefia CNAIR. Actualul președinte al Plus, Dacian Cioloș insistă ca în funcția de director general al CNAIR să fie numit Costin Borc, fost vicepremier și ministru al Economiei în cabinetul său.
De fapt, Borc este un apropiat al lui Cioloș și a lucrat peste 18 ani în cadrul multinaționalei Lafarge (cel mai mare producător de ciment la nivel mondial).
La rândul său, actualul ministru USR al Transporturilor, Cătălin Drulă îl vrea la conducerea CNAIR pe Horațiu Cosma, pe care deocamdată îl ține la încălzire în funcția de secretar de stat la minister. Horațiu Cosma este mâna dreaptă a lui Cătălin Drulă, încă de pe vremea în care cei doi activau în ONG ul Pro Infrastructura. După ce Cătălin Drulă a ajuns parlamentar, în mandatul trecut, l-a tras după el pe Horațiu Cosma, pe post de consilier parlamentar.
Rămâne să vedem cine are forță mai mare în coaliția USR Plus să își impună omul. Fostul premier technocrat, Dacian Cioloș sau fostul său consilier pe probleme de infrastructură, Cătălin Drulă.
Oricum ar fi, prin această mișcare, USR Plus ar prelua practic toată puterea în CNAIR, având în vedere că ieri, ministrul Cătălin Drulă a dispus să nu i se mai prelungească mandatul directorului general adjunct, Ovidiu Barbier.
Potrivit unor surse, Ovidiu Barbier, numit in funcție în mandatul fostului premier liberal, Ludovic Orban, urmează să fie înlocuit pe criterii politice, deoarece profesional nu i se poate reproșa nimic.
În lupta pentru preluarea puterii in CNAIR, actualul director general Mariana Ionita ar deveni la rândul său victimă colaterală, deoarece este ultima din echipa lui Bode care a mai rămas în funcție în CNAIR.
În perioada în care, liberalul Lucian Bode a condus Ministerul Transporturilor iar echipa Ioniță – Barbier a condus CNAIR, compania a reușit să deblocheze o serie de proiecte importante de infrastructură.
Reamintim aici deschiderea circulației pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva și aplanarea conflictului cu antreprenorul spaniol COMSA, căreia fostul Director General al CNAIR, Sorin Scarlat îi reziliase contractul.
A mai fost deschis în perioada respectivă sectorul Biharia-Bors al autostrazii A3, în lungime de 5,5 kilometri și a fost inaugurat noul Punct de Trecere al Frontierei Bors II.
Tot pe autostrada Transilvania, CNAIR a deschis în anul 2020 tronsonul Iernut-Chetani, în lungime de aproximativ 18 km, dar și parțial, pe 15 km din cei 17 km ai lotului 1 al A10, Sebeș – Turda, după 6 ani de tergiversări.
Tot în mandatul echipei Bode-Ioniță-Barbier au fost deschiși circulației primii km de autostrada în Moldova. Este vorba mai exact de cei 16 km la profil de autostrada de pe Centura Bacăului care a fost inaugurata mai devreme decât prevedea contractul.
O altă premieră înregistrată în perioada respectivă este deschiderea primului sector din autostrada Ploiești-Brașov, lotul Râșnov-Cristian, în lungime de 6,3 km.
Iar la aceste rezultate se adaugă alte proiecte, finanțate de Uniunea Europeană, în valoare aproximativ 8 miliarde de euro, lansate în licitație, fie că vorbim de contracte pentru elaborarea unor Studii de Fezabilitate fie că vorbim despre proiectare și execuție.
Rămâne de văzut dacă noile echipe pe care USR Plus încearcă să le impună la Ministerul Transporturilor și la CNAIR vor fi capabile să continue aceste proiecte și mai ales să le finalizeze, dar și dacă vor fi în stare să lanseze noi proiecte. Mai rămâne să vedem dacă oamenii pe care Alianța Cioloș-Barna îi aduc la Ministerul Transporturilor și la companiile din subordine, sunt mai capabili decât colegii lor de la alte ministere, care ori chiulesc ori nu au habar ce trebuie să facă în funcțiile în care au fost puși.
Deocamdată este evident că PNL, care a obținut 29 de procente la recentele alegeri parlamentare și care constituie axul actualei Coaliții de guvernare, pierde zilnic teren în fața USR Plus, care a obținut doar 15 procente în alegeri.
Practic, liberalii au pornit cu stângul în actuala formulă de guvernare încă de la început, când la negocieri au pierdut majoritatea ministerelor importante, printre care Transporturile, Economia, Dezvoltarea și Sănătatea.
Nu pare că PNL înțelege ce i se întâmplă și ca atare este de așteptat ca USR Plus să continue cu succes ofensiva de preluare a puterii de facto în actualul Guvern.