Uzina Ford Otosan din Craiova a început livrarea primelor mașini electrice Puma și Courier
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/03/008-c66a7877.jpg)
România a intrat în rândul țărilor producătoare de automobile complet electrice. La Craiova, Ford Otosan a încărcat primele trenuri cu care va începe livrarea modelelor Puma Gen-E, E-Transit și E-Tourneo Courier.
În stația de cale ferată a fabricii au fost încărcate primele vagoane de tren cu care mașinile vor fi expediate, urmând să înceapă și transportul pe trailerele auto specifice, care vor pleca spre rețeaua de dealeri din România. La evenimentul de lansarea au participat reprezentanți ai managementului Ford Otosan din Turcia. Invitatul de onoare a fost prim-ministrul Marcel Ciolacu. Odată cu începerea producției celor trei modele, pentru Ford acest lucru înseamnă o extindere semnificativă a gamei de vehicule electrice, numărul de modele complet electrice – autoturisme și vehicule comerciale ușoare – depășind acum oferta din gamă cu motoare termice.
Marcel Ciolacu: „Un eveniment de referință pentru industria auto românească”
Premierul Marcel Ciolacu a subliniat importanța acestui început.
„Astăzi a avut loc un eveniment de referință pentru industria auto românească, odată cu livrarea primelor automobile electrice fabricate la uzina Ford din Craiova”.
În discursul său, Ciolacu a evidențiat colaborarea dintre Ford, un brand american de renume, și managementul grupului turc care administrează uzina din Craiova, alături de contribuția muncitorilor români.
„Această colaborare transcende granițele și demonstrează că putem realiza lucruri extraordinare atunci când unim expertiza și experiența unor mari investitori străini cu resursele noastre”, a declarat premierul.
De asemenea, el a evidențiat investițiile majore realizate în ultimii ani, care au permis uzinei să atingă un record de producție de peste 250.000 de automobile anul trecut. „Această realizare este rezultatul unor investiții de aproape 500 de milioane de euro și al muncii responsabile a fiecărui angajat”, a subliniat Ciolacu.
Un alt subiect important abordat de premier a fost infrastructura rutieră necesară pentru sprijinirea industriei auto din România. El a anunțat finalizarea iminentă a ultimului segment de 12 kilometri din drumul expres Craiova-Pitești, supranumit „Autostrada Ford”. Totodată, a menționat accelerarea lucrărilor pentru Autostrada de Centură a Capitalei și Autostrada Pitești-Sibiu, proiecte esențiale pentru facilitarea transportului auto și consolidarea poziției României în rețeaua logistică europeană.
În contextul strategiei de mobilitate durabilă, premierul a apreciat inițiativa Ford Craiova de a dezvolta o linie de producție modernă pentru baterii electrice, subliniind că această direcție este esențială pentru tranziția către un transport mai ecologic.
Fabrica de la Craiova – unicat în Europa
Fabrica din Craiova este considerată de reprezentanții Ford Otosan unică în industria auto europeană, deoarece gradul ridicat de flexibilitate îi permite să producă atât autoturisme, cât și vehicule comerciale, cu motorizare cu combustie și cu propulsie electrică, pe aceleași linii de fabricație. Acest lucru a fost posibil ca urmare a investiției de aproximativ 500 de milioane de euro pe care Ford Otosan a realizat-o după achiziția uzinei de la Ford. Una dintre investiții este și linia de asamblare de baterii, care a fost construită de la zero în ultimii doi ani.
„Evenimentul de astăzi subliniază angajamentul Ford Otosan față de inovație, electrificare și excelență în producție. Capacitatea noastră de a produce șase versiuni diferite de vehicule în aceeași unitate demonstrează nu doar flexibilitatea, ci și dedicarea noastră pentru a face mobilitatea electrică mai accesibilă unui public larg,” a declarat Güven Özyurt, Director General Ford Otosan. Uzina din Craiova și-a îmbunătățit radical sistemul de transport pentru vehicule și componente, prin înființarea unei noi rute de transport intermodal, care face legătura pe calea ferată cu unitățile industriale Ford Otosan din Turcia. Conexiunea feroviară a uzinei permite transportul de componente produse în Turcia către Craiova, iar trenul pleacă înapoi cu vehiculele produse la Craiova, pentru a fi distribuite pe piața turcă.
Ford Otosan – un model de management
Ford Otosan România produce în prezent versiunile cu motoare pe combustie si electrice ale modelelor Ford Transit Courier, Tourneo Courier și Puma, alături de motorul 1.0 EcoBoost. Uzina din Craiova operează în trei schimburi atât în zona de producție vehicule, cât și în zona de producție de motoare și dispune în acest moment de peste 6600 de angajați.
Ford Otosan, proprietarul fabricii de autovehicule din Craiova, este o companie cu sediul în Turcia și are ca acționari Ford Motor Co (40%) și Koc Holding (40%), restul de acțiuni fiind tranzacționate pe bursa din Istanbul. Este a doua cea mai mare organizație industrială din Turcia și cea mai valoroasă companie din domeniul auto listată la Bursa de Valori din Istanbul (Borsa İstanbul). Ford Otosan are trei centre de producție, în Kocaeli și Eskișehir (Turcia), precum și în Craiova (România), și mai deține Centrul de Cercetare și Design din Istanbul (Turcia) unde sunt dezvoltate modelele produse de companie.
Ford Otosan are peste 20,000 de angajați și are capacitatea de proiectare, dezvoltare și testare a vehiculelor, inclusiv a motoarelor, de la zero la vehiculul de serie. Ford Otosan este cel mai mare producător de vehicule comerciale pentru Ford în Europa.