Va fi majorat cuantumul rovinietei? Ce spune șeful CNAIR, Cristian Pistol
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/03/Design-fara-titlu-2025-03-22T105534.788.png)
România adună în fiecare an noi kilometri de drumuri de mare viteză, dar cu cât zestrea crește, cu atât este nevoie de bani pentru întreținere. Are Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), cea care se ocupă de drumurile naționale, drumurile expres și autostrăzi, suficiente fonduri în acest sens? Invitat special la emisiunea „Drumuri cu prioritate“, moderată de Ovidiu Barbier – un proiect în parteneriat cu Ziarul Puterea, directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, a vorbit deschis despre veniturile companiei și felul în care acestea sunt gestionate.
Este suficient cuantumul actual al rovinietei pentru a acoperi toate cheltuielile sau este nevoie ca acesta să fie majorat? O întrebare la care șeful CNAIR a oferit un răspuns, nu înainte de a prezenta și unde se duc efectiv banii care se constituie venit la bugetul propriu al companiei. Cristian Pistol este de principiul că e mai bine să investești banii în întreținerea drumurilor, decât să aștepți până necesită intervenții capitale, care sunt mult mai costisitoare.
„E clar că fondurile pe care le avem la dispoziție pentru zona de întreținere a drumurilor nu sunt suficiente pentru tot ce avem de făcut. Rețeaua este îmbătrânită, necesită costuri de întreținere destul de mari. Tocmai această întreținere e absolut necesară, pentru a nu se ajunge ulterior într-o fază de reabilitare, de consolidare. Lucruri care sunt mult mai costisitoare decât o întreținere bine pusă la bun și făcută la tine“, a afirmat Cristian Pistol.
Cum se împart veniturile CNAIR
Șeful CNAIR a explicat și care sunt sursele de venit ale companiei și cum sunt cheltuiți banii.
„Bugetul nostru este format din mai multe surse de venit. Avem rovinieta, avem taxa la podurile peste Dunăre, avem alocări de la bugetul de stat. Din toate aceste sume de bani pe care le colectăm, mai puțin de jumătate se duc pentru salariile întregii companii, iar mai mult de jumătate și, în suplimentar, cu sume de la bugetul de stat, se duc pe zona de întreținere. Adică noi reușim totuși să ne gospodărim cu salariile în jumătate din venituri“, a spus Cristian Pistol.
„Rețeaua asta nouă de drumuri, pe lângă fondul necesar întreținerii propriu-zise, necesită și districte noi, necesită oameni suplimentari și tot așa. Care, practic, generează iarăși costuri adiacente. Este o situație pe care eu am semnalat-o. Ce pot să vă spun e că anul acesta am reușit, după 3 ani, să majorez alocația venită de la bugetul de stat pe zona de întreținere a drumurilor. Practic, s-au făcut niște pași mici, dar s-au făcut totuși niște pași anul acesta, față de ultimii ani. Pe de altă parte, trebuie să ținem cont și de creșterea prețurilor în piață, astfel încât în momentul ăsta nu reușim decât, practic, să reducem impactul inflației“, a adăugat directorul general al CNAIR.
Va fi majorat cuantumul rovinietei?
Ar fi majorarea cuantumului rovinietei o soluție pentru creșterea veniturilor CNAIR? Cristian Pistol susține că a făcut eforturi pentru a găsi și alte surse de venit, însă adminte că taxa plătită de șoferi pentru utilizarea drumurilor naționale din România este mică, în comparație chiar cu statele vecine.
„Acum rovinieta este 28 de euro pentru un an. Este o sumă foarte mica în comparație cu alte state, pentru că trebuie totdeauna să te raportezi la ceva și mă refer la cea mai mică rovinietă plătită într-un alt stat și dau ca exemplu Bulgaria, unde rovinieta ajunge undeva la 50 de euro. Ce facem în situația asta? Ce am putut eu să fac a fost să găsesc alte surse de venit.
De când am preluat acest mandat, am scos la concesiune toate spațiile de servicii pe care noi le avem pe toată rețeaua de autostradă. Și continuă această operațiune. O parte dintre ele au fost contractate și începem să câștigăm din redevențele pe care firmele respective le plătesc. Pe de altă parte, tot ce am construit, iarăși aceste spații, le scoatem la licitație în proceduri de concesiune pentru a multiplica serviciile pe care noi le punem la dispoziția participanților la trafic, precum și pentru creșterea veniturilor propria“, a precizat Pistol.
„Nu obligăm pe nimeni să plătească rovinieta, atâta vreme cât nu utilizează infrastructura rutieră și mă refer aici la drumuri naționale, drumuri expres și autostrăzi“
Cu toate acestea, șeful CNAIR este de părere că „fără o gândire mai bună și o structurare mai bună a rovinietei, a creșterii, practic, a acestui tarif, nu o să putem să facem foarte multe lucruri. Mai mult decât atât, în ultima perioadă a fost operaționalizată și această nouă companie de investiții (CNIR – n.r.), care ne ia 15% din venituri. Venituri care, până acum, se duceau pe zona de întreținere“.
Se impune, astfel o majorare a taxei? „Nu obligăm pe nimeni să plătească rovinieta, atâta vreme cât nu utilizează infrastructura rutieră și mă refer aici la drumuri naționale, drumuri expres și autostrăzi. Dar atâta vreme cât utilizăm infrastructura asta, consider că este normal să și plătești pentru ce utilizezi. Da, ar trebui crescut nivelul rovinietei, dar știți foarte bine că el este stabilită prin lege. Deci singurul care ar putea să modifice cuantumul acestei roviniete este Parlamentul.
Am mai făcut demersuri în acest sens, dar nu au fost aprobate de Parlament. În schimb, a fost aprobată anul trecut o modificare și modalitatea de taxare a rovinietei pentru transportul de marfă nu va mai fi la unitatea de timp, va fi la kilometru utilizat de infrastructură, ceea ce este un lucru normal“, a afirmat directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, la emisiunea „Drumuri cu prioritate“.