Vama se luptă cu contrabanda și cu tehnologia! Roboscanerele ultraperformante zac neutilizate
Sistemul de monitorizare și securitate a transporturilor rutiere de mărfuri nu a funcționat câțiva ani la nivelul Direcției Generale a Vămilor, sistemul de radiocomunicații TETRA Motorola a fost stricat cu lunile iar roboscanerele ultraperformante sunt ținute pe margine din tot felul de motive birocratice.
Direcția Generală a Vămilor, instituția aflată în prima linie în lupta cu fraudele vamale este a fost văduvită și mai este în continuare de funcționarea unor sisteme sau tehnologii care să facă mai ușor depistarea ilegalităților.
Într-un raport al Curții de Conturi, se vorbește că sistemul de monitorizare și securitate a transporturilor rutiere de mărfuri nu a funcționat nici în anul 2021 la nivelul Direcției Generale a Vămilor, situație ce contravine normelor tehnice privind utilizarea acestui sistem, aprobate prin Ordinul nr. 1339/2008 emis de președintele ANAF. Lipsa acestui sistem ani buni în vămile românești a însemnat grad scăzut de colectare a impozitelor și a taxelor datorate bugetului de stat precum și o eficitență scăzută a prevenirii și combaterii comerțului ilicit de bunuri.
Raportul Curții mai spune că în urma evaluării activității de supraveghere a operațiunilor cu produse accizabile aflate în regim suspensiv de la plata accizei, în aplicația EMCS-RO (Excise Movement and Control System – Sistemul de Control al Mişcărilor cu Produse Accizabile) au fost identificate 18 situații pentru care operațiunile trebuiau închise manual sau oprite, însă produsele aferente acestor operațiuni au ieșit de pe teritoriul Uniunii Europene.
TETRA Motorola n-a funcționat
În anul 2021, Sistemul de radiocomunicații TETRA Motorola (terminabile portabile și mobile) nu a funcționat, ceea ce a condus la desfășurarea unei activități ineficiente a autorității vamale în lupta de combatere a fraudelor vamale și de creștere a gradului de colectare a veniturilor provenind din accize, impozite și taxe datorate bugetului de stat în cadrul operațiunilor de vămuire. Ca urmare a acțiunilor de verificare derulate de camerele județene de conturi la structurile vamale teritoriale (Direcții Regionale Vamale, Birouri Vamale) au fost constatate o serie de deficiențe.
Povestea Roboscanerelor uitate în vămi
Una dintre cele mai mari neajunsuri ale Vămii este imposibilitatea de a beneficia de roboscanerele cu care este dotată.
Povestea scanerelor din vămi este una emblematică pentru modul cum statul, adică politicienii și autoritățile, își bat joc de o idee extraordinară, culmea, invenție a unui român, dar care este lăsată de izbeliște pentru că interesele sunt opuse bunului mers al societății (e un clișeu, dar asta e realitatea).
Roboscanerele, cele mai performante sisteme de scanare a cargo-urilor, zac nefolosite în vămile din România de câțiva ani din cauza unor probleme de natură juridică apărute înainte de demararea procedurii de achiziție pentru servicii de manipulare, se arată într-un document recent de la Ministerul Finanțelor.
În cursul anului 2020 a fost finalizată documentația de atribuire pentru inițierea, derularea și încheierea procedurii de achiziție pentru servicii de manipulare (service/mentenanță/reparații/verificare/întreținere) pentru sistemele mobile de control vamal nedistructiv pentru trailere și containere, sisteme de tip MIS/ROBOSCAN. Inițierea procedurii de achiziție nu a fost posibilă anul trecut din cauza identificării unor aspecte de natură juridică necesar a fi soluționate anterior demarării procesului de achiziție, respectiv amendarea Protocolului de asociere privind realizarea achiziției comune pentru activitatea vamală nr. A_APS 5561/19.05.2017, prin modificarea și completarea cu Actul Adițional 1 nr. A_APS 12116/03.12.2020.
România deține 15 sisteme mobile pentru controlul vamal nedistructiv în cadrul birourilor vamale de frontieră al mijloacelor de transport marfă și containerelor tip Roboscan/MIS, aflate în dotarea Unității Nucleare a ANAF – Direcția Generală a Vămilor. Dar acestea sunt nefuncționale și deținute, fără drept de utilizare, în baza Autorizației de deținere nr. VG 2002/2019, eliberate de Comisia Națională de Control a Activităților Nucleare. Potrivit prevederilor legale în domeniul nuclear, utilizarea, respectiv deținerea, echipamentelor emițătoare de radiații ionizate se poate efectua doar în baza unei Autorizații de Utilizare, respectiv Autorizații de Deținere, emise de CNCAN. Una dintre condițiile tehnice necesară a fi îndeplinită pentru obținerea autorizației este asigurarea serviciilor de manipulare (întreținere, verificare, reparare) de către operatorii acreditați de CNCAN. Lucrările de întreținrre pentru cele 15 sisteme mobile pentru controlul vamal nedestructiv al mijloacelor de transport marfă și containerelor tip Roboscan/MIS, aflate în dotarea Unității Nucleare a ANAF – Direcția Generală a Vămilor, au fost asigurate, în perioada 2014-2016 de către compania MB Telecom, deținută de Mircea Tudor, creatorul acestor Roboscanere, în baza unui acord cadru și a contractelor subsecvente încheiate. Ca urmare a constatărilor reprezentanților Curții de Conturi consemnate în raportul de audit financiar și în procesul verbal de constatare, în data de 2 august 2017 acordul menționat a încetat prin acordul părților. Astfel, începând cu ultimul trimestrul al anului 2017, sistemele nu mai sunt utilizate.
Pentru asigurarea serviciilor de manipulare, ANAF a inițiat și derulate, în anul 2019, două proceduri de achiziție care au fost anulate, deoarece ofertele au fost declarate neconforme.
România deține 5 bucăți Roboscan 1M, an de fabricație 2008, 7 bucăți Roboscan 1MC, an de fabricație 2010 și 2012, și 3 bucăți
Autospeciale cu sistem de examinare a autovehiculelor grele, cu radiații gamma, Mobile Imaging System – MIS tip Rapiscan 4200 – producător Rapiscan Security Products, SUA MIS, an de fabricație 2003. Aceste echipamente au constituit un element important în strategia autorităților de combatere a traficului ilicit cu diverse bunuri, inclusiv cu țigări. Aparatele pe care statul a cheltuit peste 12 milioane de euro zac în vămi, la Iași (5 scanere), Constanța (2 scanere), Galați (2 scanere), Timiș (2 scanere), Dolj și Cluj (un scaner) . Încă un scaner se află la Direcția Vamală București.
Piața neagră a crescut
Pentru că acestea nu funcționează, piața neagră lovește în bugetul României. De exemplu, piaţa neagră a ţigaretelor a crescut în ianuarie 2023 cu 1,3% până la 8,1% din totalul consumului, comparativ cu 6,8% în noiembrie 2022, conform studiului realizat de compania de cercetare Novel, informează un comunicat remis redacţiei. Este cea mai mare creştere din ultimii doi ani.
„În ianuarie 2023, piaţa neagră a crescut la nivel naţional cu peste 1 p.p. faţă de noiembrie 2022. Cea mai mare creştere a contrabandei se înregistrează în nord-est, cu 8,8 % până la 27,9%, regiunea continuând astfel să fie cea mai afectată de comerţul ilegal cu ţigarete. O majorare de 1,5 % este notată şi în sud, până la 4%. Din punct de vedere al provenienţei produselor de pe piaţa neagră, categoria Duty Free deţine cea mai mare pondere în ianuarie 2023, de 40%, aflându-se în creştere cu 1,3 % faţă de noiembrie 2022. „Cheap Whites” înregistrează o uşoară scădere, cu 0,7 % până la 32,3%. Cota produselor provenite din Moldova scade cu 1,5 % până la 13,1%, iar Ucraina şi Serbia se situează la nivel relativ constant”, a declarat Marian Marcu, Director General Novel Research.
Mircea Tudor este omul care a stat în spatele ideii de scaner pentru transporturi cargo, fie că este vorba despre camioane, containere sau avioane. Tudor și alți cercetători români au câstigat de trei ori, în 2009, 2013 și 2014, Marele Premiu la Salonul Internațional de Invenții de la Geneva. De asemenea, cercetătorii români au câștigat 17 premii speciale, 18 medalii de aur, 8 de argint și ale 4 de bronz. Despre scanerul premiat la Geneva în 2009, Tudor afirmă că a fost o idee încă din 2001, atunci când a fost organizată o competiție pentru securizarea vămilor. „Ne-am asociat cu o firmă mare din Los Angeles și i-am convins să vinăîin România, să ne unim foțele. Am făcutîin 2002 două scanere, în 2003 Banca Mondială a suplimentat comanda cu încă unul, în 2004 am mai făcut unul pentru Letonia. Și, tot învățând, ne-am gândit să-l facem altfel decât ceilalți: fără operator, fără prezența umana. Le-am propus partenerilor din Los Angeles, ei au spus că sunt utopice ideile noastre, așa că am început singuri. Din 2004 până în 2008 am lucrat la scaner, iar în 2009 l-am expus”, a declarat recent Mircea Tudor de Hotnews.ro.
Roboscan este de fapt o scanare radioactivă, cu raze gama, care poate să ofere soluții de securitate integrate pentru vămi și aeroporturi, în vedere detecției explozibililor și narcoticelor. Razele acestea sunt scăzute și nu pun în pericol sănătatea celor din jur. De asemenea, firma mai produce și echipamente dotate cu scanarea cu raze X pentru bagaje, colete și mărfuri, detectori de contrabandă, echipamente examinare a documentelor și a probelor criminalistice. Roboscan 1M este primul scaner telecomandat din lume, existența acestei telecomenzi făcând Roboscanul unic.