Vânzările Dacia Spring se prăbușesc: Piața mașinilor electrice, grav afectată de reducerea primei Rabla Plus

Publicat: 07 aug. 2024, 11:21, de Vlad Stefan Orjan, în ECONOMIE , ? cititori
Vânzările Dacia Spring se prăbușesc: Piața mașinilor electrice, grav afectată de reducerea primei Rabla Plus

Piața mașinilor electrice din România a fost lovită puternic în acest an, iar Dacia Spring, un model emblematic pentru acest segment, a suferit o prăbușire semnificativă a vânzărilor. Conform unui raport publicat de Ziarul Financiar, reducerea primei pentru achiziția de mașini electrice prin programul Rabla Plus de la 10.000 la 5.000 de euro a dus la înjumătățirea vânzărilor și la o scădere de 47% a livrărilor Dacia Spring în primele șapte luni ale anului 2024.

Datele centralizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că autoturismele electrice au înregistrat o scădere de 68%, reprezentând doar 4,9% din piață. În contrast, autoturismele „electrificate” au o cotă de piață de 24,7%, dar cu o scădere de 17% față de anul anterior.

Scăderea pieței mașinilor electrice vine după ani de creștere constantă, în care vânzările s-au dublat anual. În schimb, în 2024, fondurile destinate persoanelor fizice prin programul Rabla Plus au rămas în proporție de 80% necheltuite, potrivit celor de la Dacia. Creșterea prețului Dacia Spring, de la 8.000 de euro în 2021 la 12.000-15.000 de euro în prezent, a contribuit și ea la scăderea vânzărilor.

În luna iulie 2024, Tesla Model 3 a fost cea mai vândută mașină electrică, cu 168 de unități și o creștere de 15% față de aceeași perioadă a anului trecut. În contrast, Dacia Spring a înregistrat doar 67 de unități vândute, marcând o scădere de 92%, în timp ce Hyundai Kona a vândut 56 de unități.

Dacia a anunțat lansarea unui nou model Spring, cu livrări programate să înceapă din toamnă. De asemenea, Comisia Europeană a impus taxe antisubvenție de până la 38,1% pentru mașinile electrice chinezești începând cu luna iulie, ceea ce va afecta și Dacia Spring, produsă în China.

Mihai Bordeanu, directorul Dacia, a explicat că prețul pentru comenzile deja plasate va rămâne neschimbat, în ciuda modificărilor legislative. Cu toate acestea, Spring va continua să fie produs în uzina Dongfeng din China, fără planuri de relocare a producției în Europa.

Pe plan local, modificarea programului Rabla Plus a avut un impact negativ semnificativ asupra vânzărilor Dacia Spring. În 2021, Dacia înregistra 400-500 de comenzi pe lună pentru acest model, în timp ce în prezent media este de aproximativ 100 de comenzi pe lună.

Pe fondul acestei dinamici, piața auto din România a înregistrat în iulie 2024 o creștere ușoară de 0,5% a înmatriculărilor de autovehicule noi față de aceeași lună a anului 2023, dar cu o scădere de 36% față de luna iunie 2024. Autoturismele reprezintă 82% din totalul înmatriculărilor, cu un volum de 12.898 de unități, în scădere cu 4,4% față de iulie 2023. Totuși, pe tot anul 2024, înmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere cu 10% față de aceeași perioadă a anului trecut.