Vânzările magazinelor online au crescut cu 9 la sută, în semestrul unu 2024
O analiza realizată de MerchantPro – platforma locală de soluții Saas pentru e-Commerce – pe datele înregistrate de magazinele online active atât în 2024, cât și în prima jumătate a anului trecut, arată o creștere a vânzărilor cu peste 9% în prima jumătate a lui 2024 comparativ cu aceeași perioadă a anului 2023.
Dinamica pozitivă se datorează în principal evoluției din al doilea trimestru, când s-a înregistrat o creștere în vânzări de peste 12%. Din punct de vedere al numărului comenzilor plasate de clienți în prima jumătate a acestui an, creșterea rămâne stabilă, similară valorii din 2023 (+6.71%), arată un comunicat, remis, miercuri, redacției.
În perioada aprilie-iunie 2024, magazinele care activează în platforma MerchantPro au înregistrat o creștere de 12% în valoarea totală a bunurilor vândute, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Numărul comenzilor a crescut cu 7%, iar valoarea medie a comenzilor a înregistrat o creștere de aproape 5%, la 54 euro.
În primul trimestru din 2024 creșterile au fost de 6% atât ca număr de tranzacții, cât și ca nivel al veniturilor, valoarea medie rămânând similară celei din primele trei luni ale 2023, adică 53 euro.
„Revenirea la creșteri de peste zece procente în trimestrul al doilea reflectă o dinamică promițătoare pentru piața de comerț electronic în 2024. Pe de-o parte cumpărătorii s-au mai relaxat privind perspectivele de recesiune și sunt mai dispuși să cheltuie online, iar pe de altă parte, comercianții au început să se adapteze la schimbările pieței și să-și susțină creșterile prin diverse strategii precum internaționalizare, extindere omnichannel, programe de fidelizare complexe și investiții în optimizare experienței clienților în magazinul online” -spune Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Analiza pe domenii arată o evoluție temperată, fără fluctuații neașteptate.
În primul semestru al anului, analiza pe segmente reflectă evoluția temperată, cu contracții ușoare sau creșteri moderate pe segmentele principale. Față de aceeași perioadă a anului precedent, cea mai mare creștere a fost înregistrată în numărul de comenzi pe segmentul “Farmaceutice și Îngrijire personală”, +20%. Vânzările au crescut cu peste 30%.
Numărul comenzilor de Articole Sportive și Electronice s-a menținut stabil, iar domeniile „Fashion și Home Deco” au înregistrat o ușoară contracție.
Pe segmentul “Articole copii” veniturile au crescut cu peste 8%, în timp ce numărul comenzilor s-a menținut constant, creșterea fiind susținută de dinamica valorii medii a comenzii.
Automatizare și Inteligența Artificială, fidelizarea clienților, diversificarea modelelor de business și concurența crescută, printre principalele tendințe și provocări care caracterizează piața locală de e-commerce în prima jumătate a anului.
Perspectivele de dezvoltare a pieței sunt susținute de dinamica reală din prima parte a anului.
Piața de eCommerce din România continuă să crească, alimentată de accesul la digitalizare și de creșterea veniturilor populației tinere și nativilor digitali, dar comerțul electronic a ajuns la vârsta maturității. Creșterile de la an la an sunt moderate, iar concurența crește permanent, în special de la concurenți internaționali puternici, atât branduri din UE sau, în ultimele 12 luni, jucătorii din zona non-UE precum Shein sau Temu, a căror ascensiune este accelerată la nivel global.
„Ultimii 4 ani au fost foarte interesanți pentru piața de e-commerce din România. Dacă pandemia a dus la crearea a câteva sute de magazine online noi doar pe platforma noastră și tot segmentul e-Commerce a înregistrat creșteri exponențiale, începând cu 2023, creșterea a fost mult temperată, cum era și firesc. Acest lucru a generat interes pentru consolidarea infrastructurii existente și pentru optimizarea proceselor. Astăzi avem o piață matură, în care comercianții pun accent pe îmbunătățirea eficienței operaționale și pe optimizarea experienței de cumpărare pentru clienți. În consecință, creșterile sunt temperate, dar stabile, iar perspectivele de dinamică pozitivă sustenabilă pe termen lung sunt promițătoare”, arată Arthur Rădulescu.
În acest context, printre tendințele care marchează prima jumătate anului 2024, reflectate în platforma MerchantPro, se numără investițiile comercianților în soluții de automatizare și AI pentru a reduce intervenția umană, a crește productivitatea și a minimiza erorile, dar și în personalizarea experienței de cumpărare prin recomandări de produse bazate pe AI, generarea de conținut pentru catalogul de produse utilizând tehnologii AI, soluții de asistență prin chatbots sau traduceri automate.
Accentul pe viteză, simplitate și eficiență în procesul de cumpărare sunt factori decisivi când vine vorba de achiziții online. Platformele rapide și ușor de utilizat, procesele de check-out optimizate și interfețele intuitive contribuie la o rată de conversie mai mare și la satisfacția clienților. De asemenea, integrarea unor soluții de automatizare permit optimizareaoperaț ională și creșterea profitabilității, precum și viteză superioară de adaptare și o agilitate sporită.
MerchantPro este un proiect al companiei ShopMania Net, care se adresează antreprenorilor din eCommerce din România și Europa, prin funcționalități competitive de eCommerce, servicii profesioniste de suport și soluții personalizate, adaptate necesităților specific de dezvoltare.
Platforma MerchantPro este folosită la nivel regional și are o experiență de peste 15 ani pe piață. În ultimii doi ani, MerchantPro și-a consolidat prezența pe piața internă și internațională, cu aproape 2.000 de magazine active în România, și un număr în creștere continuă pe piața din Vestul, respectiv sud-estul Europei.