Vernisaj ICR Veneţia cu imagini din România sfârşitului de secol XIX
15 fotografii colorizate digital, care surprind imagini din oraşe româneşti de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi din primele trei decenii ale secolului al XX-lea, vor fi prezentate de Institutul Cultural Român din Venezia.
Expoziţia online de fotografii colorizate digital „Vedere din România”, organizată de Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia în colaborare cu Jecinci, arhitect şi artist 3D, va fi prezentată până la 15 decembrie 2020. îImaginile pot fi văzuteîn fiecare zi de marţi şi de joi, pe pagina de Facebook şi pe contul oficial de Instagram (@ircruv) ale IRCCU Veneţia.
„Este un proiect care poate promova altfel ţara noastră în lume. Din punctul de vedere al muncii mele, vreau să se înţeleagă clar că recreez un farmec al unei perioade istorice, care nu a fost alb-negru, aşa cum era redată într-o fotografie de atunci”, explică artistul Jecinci într-un comunicat de presă al ICR Venezia. El mai spune că metoda colorizării este un hobby pentru el şi că a descoperit-o în urmă cu aproape şase ani, când a urmărit un tutorial şi a acceptat provocarea de a o aplica şi pe imagini vechi din România.
„Imaginile le aleg aleatoriu, în special din spaţiul online, pentru că, din păcate, fondul de fotografie românească este ţinut în depozite. Iar celor care susţin că poate fi vorba despre manipulare în colorizarea acestor imagini de arhivă sau că le-aş pierde farmecul le spun că, din contră, expunerea în alb-negru ar putea fi cea manipulatorie şi că farmecul acelei vieţi revine însă odată cu culoarea. Alegerea culorilor presupune însă o muncă de documentare consistentă, mai ales în cazul personalităţilor istorice”, argumentează arhitectul român.
Prima imagine postată a fost cea cu Turnul Colţei, construit între anii 1709 şi 1715 de Spătarul Mihai Cantacuzino. Turnul a fost clopotnița bisericii Colţea apoi a devenit foișor de foc, dar a fost puternic afectat de cutremurele din 1802, 1829 și 1838. Astfel, în 1888, primarul orașului București, Pache Protopopescu, a decis demolarea acestuia.