Veste proastă pentru sport și mass-media: Legea care interzice publicitatea la jocurile de noroc e pregătită de vot
O lege care va afecta puternic bugetele echipelor sportive și cele ale mass-media dar și publicitatea stradală ar putea fi votată mâine, fiind deja inclusă pe ordinea de zi a Senatului.
Față de varianta inițială, când putea produce direct falimentul unor cluburi, lucrurile s-au mai nuanțat, dar nu prea tare.
Inițiativa a trecut luni de Comisia Juridică a Senatului, cu amendamente.
Scurt istoric
Pe 28 noiembrie 2022, un grup de peste 60 de parlamentari de la toate grupările politice depunea o inițiativă legislativă de completare a legilor audiovizualului și publicității.
Erau vizate două aspecte: „Orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri este interzisă” și „Se interzice orice formă de publicitate pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri” în cazul publicității.
Amenzile propuse pentru încălcarea dispozițiilor sunt cuprinse între 10.000 lei și 50.000 lei.
Unde dai și pe cine lovești
Modificările îmbrăcau haina onorabilă a protecției consumatorilor.
„Propunem ca orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru jocurile de noroc sau pentru pariuri să fie interzisă în România. Facem precizarea că această propunere instituie interdicţie pentru promovarea comercială (spoturi publicitare) şi nu introduce o interdicţie pentru domeniul economic al jocurilor de noroc sau al pariurilor.
Este important de precizat faptul că promovarea comercială agresivă a jocurilor de noroc sau a pariurilor afectează negativ, în mod principal, copiii şi tinerii care, indiferent de intervalul orar de difuzare a spoturilor publicitare, sunt cei mai predispuşi la adoptarea unor comportamente dăunătoare sănătăţii şi vieţii lor sociale”, se arată în expunerea de motive a inițiativei legislative.
În realitate, victime puteau ajunge mai multe domenii direct dependente de finanțare, cum ar fi sportul sau publicitatea stradală.
SuperLiga de fotbal este puternic alimentată de industria jocurilor de noroc, la fel și cluburi precum FCSB, CFR Cluj sau Rapid, pentru a da doar câteva exemple.
Principalele amendamente adoptate
În condițiile în care echipele sportive primesc anual bugete de sute de mii de euro de la sponsorii din industria jocurilor de noroc, lipsa acestor bani ar putea reprezenta un adevărat dezastru. Din aceste considerente, au fost adoptate câteva amendamente:
- Comunicarea comercială audiovizuală pentru activitățile de jocuri de noroc reglementate potrivit art. 10 alin (1) din Ordonanța de urgență nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, este interzisă în intervalul orar 06:00 – 23:00.
- Se interzice orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru activitățile de jocuri de noroc, reglementate potrivit art. 10 alin (1) din Ordonanța de urgență nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, desfășurate de operatori nelicențiați conform legii aplicabile.
- Prin excepție de la prevederile alin. (51), sunt permise inserturile grafice, respectiv reprezentarea, statică sau în mișcare, cu sau fără sunet, a mărcii, astfel cum aceasta este definită potrivit legii, a siglei sau a altui simbol prin care se identifică titularul mărcii, al siglei sau al simbolului ori imaginea unui produs reprezentativ al acestuia, dacă acestea sunt efectuate în timpul transmisiunilor sportive în direct. În orice situație, aceste inserturi grafice vor fi însoțite de mesajul „Joacă responsabil”.
În plus, se interzice difuzarea oricărui spot audiovizual, indiferent de oră, dacă sunt prezentate sau recomandate de personalități de orice natură „care, datorită celebrității lor, pot încuraja activitățile de jocuri de noroc”.
Formele de publicitate exterioară sunt permise dacă dimensiunile materialelor publicitare nu depășesc, în mod individual, o suprafață totală de 30 mp. Se interzice promovarea de premii în bani sau bunuri materiale prin formele de publicitate exterioară.
Mintea de pe urmă
La scurt timp după ce a fost lansată pe circuit, propunerea a fost reanalizată de o parte dintre inițiatori. Mai exact, 16 parlamentari social – democrați au înțeles pericolul pe care îl poate reprezenta o asemenea decizie pentru industriile implicate în fenomen și și-au retras semnăturile.
În condițiile în care industria jocurilor de noroc este cel mai important finanțator al grupărilor sportive din România și chiar al unor competiții, cum e cazul SuperLigii de Fotbal, restricționarea publicității ar fi lovit direct în posibilitatea promovării meciurilor la TV, punând în pericol desfășurarea campionatului național de fotbal.
Vorbim, apoi, de un volum imens de publicitate, implicit de găuri în bugetele televiziunilor.
Doar în primele zece luni ale anului 2022 au rulat 474.850 de spoturi TV la jocuri și pariuri, potrivit unei surse dintr-o agenție de publicitate, citate de Libertatea.
Cifra reprezintă 3,6% din totalul spoturilor difuzate pe televiziuni.