Vești bune: carnea de porc nu se va scumpi de Sărbători

Publicat: 24 nov. 2024, 14:40, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în ECONOMIE , ? cititori
Vești bune: carnea de porc nu se va scumpi de Sărbători
Foto: agrointel.ro

În acest an, de Sărbători, carnea de porc va avea „prețuri normale”, a anunțat Dana Tănase, directorul executiv al Asociației Române a Cărnii (ARC).

„În momentul de față, ne pregătim pentru Sărbători, pentru Crăciun, și încercăm să punem pe masa consumatorului toată gama de produse cu care acesta s-a obișnuit de-a lungul anilor. Fără doar și poate carnea de porc va fi la prețuri normale, nu se anticipează creșteri semnificative, așa cum apare în spațiul public. În continuare există probleme cu aprovizionarea cu carne de porc de pe piața națională, nu este un secret pentru nimeni, dar trebuie spus că pentru primul semestru al anului, comparativ cu anul 2023, s-a înregistrat o creștere a producției de carne de porc cu 15% și asta ne bucură. E un semn bun, e un semn conform căruia fermele au început să repopuleze și sperăm că se vor diminua treptat, treptat, efectele pestei porcine africane”, a declarat Dana Tănase.

2025 – un an cu multiple provocări

Pe de altă parte, directorul ARC consideră că 2025 se anunță un an cu multe provocări pentru industrie, în contextul în care se vorbește despre creșterea salariului minim pe economie, ridicarea plafonării prețurilor la energie și introducerea de noi taxe.

„Despre provocările din 2025? În primul rând, ne gândim la creșterea salariului minim pe economie, creștere care antrenează o majorare de salariu în avalanșă, pentru că nu poți să mărești doar celui care este pe salariul minim, pentru că vin ceilalți și întreabă: eu ce fac, mie nu-mi mărești salariul? Și atunci companiile trebuie să facă mărirea pe tot lanțul. Pe de altă parte, vor fi prețurile la energie electrică, care reprezintă încă un mare mister din aprilie încolo și pe urmă mai trebuie să vedem dacă vor fi și alte taxe. Sunt unele companii mari care și-au făcut o simulare ce s-ar întâmpla dacă s-ar reduce toate facilitățile fiscale și la peste 2.000 de angajați, impactul financiar este de peste 5 milioane de euro”, a arătat Dana Tănase.

Industria cărnii se confruntă cu lipsa forței de muncă

Principalele probleme cu care se confruntă industria alimentară din România sunt lipsa forței de muncă, la care se adaugă și scăderea consumului de produse din carne de la vitrina asistată și a produselor premium.

„Lipsa forței de muncă este o problemă în continuare. Oamenii, chiar dacă îi specializezi și școlarizezi, în clipa în care găsesc altceva mai bun în afară, pleacă imediat pe salarii mai mari. Pe de o parte, faptul că se aduc lucrători din Asia în industria alimentară este destul de dificil, pentru că trebuie să o iei de la zero cu instruirea și cu normele de igienă, iar pe de altă parte, dacă este să ne gândim la consum, consumul începe să scadă. Și mă refer în special la consumul de la vitrina asistată. Lumea se duce mai puțin să cumpere parizer, salam, să facă sandviciuri. Acum cei tineri au această mentalitate să iasă în oraș să ia masa de prânz, nu se mai fac pachețele. Copiii la școală de cele mai multe ori îi vedem pe la tot felul de automate de livrare și atunci s-a pierdut oarecum din tradiție, lucru pe care noi îl resimțim. S-a dezvoltat foarte mult zona de ready-meal, iar vânzările la vitrina asistată au scăzut. De asemenea, o scădere a consumului la produsele premium a fost observată încă de anul trecut, tendința menținându-se și pentru anul acesta. Sunt creșteri însă la produsele private label, multe făcute de procesatorii români. Au ajuns și ele la standard de calitate, sunt produse bune, însă din punct de vedere al prețului, acesta este mai mic decât marca proprie a companiei”, a explicat Dana Tănase.

Românii consumă la fel de mult porc precum ceilalți europeni

În ceea ce privește consumul mediu de produse din carne, românii sunt aproape de media UE, unde se înregistrează o scădere pe fondul promovării produselor vegane.

„În prezent, în România, consumul mediu de produse din carne, respectiv de mezeluri, este în jur de 14 kg/an/locuitor. Se menține față de anul trecut, poate puțin chiar a crescut, dar sunt anumite perioade. Noi primim datele de la INS pe trimestre și observăm că este o creștere mai mare la sfârșitul anului, după care în primul trimestru, ianuarie-februarie sunt cam luni moarte. Media consumului de mezeluri în UE este de 15 kg/an. Sigur că sunt unele țări cu consum în scădere, cum este de exemplu Belgia, unde se face propagandă pentru produsele vegane și vegetariene și atunci în școli nu se mai furnizează sandviciuri cu produse din carne. Practic, în toată Uniunea Europeană există o oarecare o scădere din această cauză”, a adăugat directorul executiv al ARC, Dana Tănase.