Vine Șoșoaca! Vine pe cal și ne rezolvă pe toți!
Eheee! Șoșo lovește subtil, așa cum e întregul personaj, marcat de rafinament și subtilitate. S-a gândit să ne răsfețe și cu un videoclip, care ne anunță, pe scurt, că Vine Șoșoaca. E o manelușă săltăreață, de genul care poate fi refolosit și după înfrângerea din alegeri, pe la nunți, botezuri, bătăi casnice, păruieli în tramvai, se potrivește bine cu orice ocazie de panaramă și mahala.
Până să vină Șoșoaca (vedeți bine, e Șoșoaca, nu Șoșoacă, trebuie spus din start că e vorba despre ea și numai ea, nicidecum despre consortul sau vreo rudă uzurpatoare), deci, până să vină Șoșoaca, vine o duduiță modificată estetic corespunzător, care pornește maneaua cu aplomb, debitând un text realmente stupefiant.
Duduița, compusă cu ajutorul generos al chirurgiei estetice, e secondată decorativ de un grup de luptătoare anti-familie, parașutate în jurul solistei direct de la saloanele de ceai și bune-maniere, unde o ședință de lectură din Verlaine, Byron sau Eminescu este tarifată între 150 și 200 de euro, în funcție de interpretare.
În fine, duduile alcătuiesc un fel de grup al amazoanelor. Sunt vestimentate în ținute de inspirație militară și călăresc niște vehicule ale armatei, sugerând astfel că, la o adică, niște echipament util ar fi pe-acolo, dacă se pune cumva problema să remorcăm calul pe care-l va fi deșelat Șoșo.
Măi, copii, ce mai. Vine Șoșoaca/să distrugă cloaca!
Versurile manelușei (altfel dansabilă, se vede în spate o mână de profesionist) se rostogolesc vioi, configurând un peisaj românesc al haosului, al imposturii, al unui ospăț pantagruelic din resursele instituțiilor pe care numai dacă Vine Șoșoaca/Să distrugă cloaca l-am putea rescrie. E o pastă pestilentă de vorbe năclăite, o emanație a fondului ideatic care stă la baza doctrinei Șoșoacă.
Videoclipul are haz involuntar, vorbește de prostituție slujindu-se de figuri care amintesc exact despre acest gen de ocupație, e croit exact pe măsura celor care pot crede, și numai o secundă, că Șoșo și elucubrațiile ei de pacient psihiatric avansat ar putea schimba ceva în țara asta.
V-ați împărțit în secte/ Vreți să mâncăm insecte…
V-ați adunat în clanuri/ Și vă faceți planuri..
Politruci afemeiați/ După femei disperați…
Băutură și lovele, păcănele și manele…
Pot să scoată cash-ul, noi le tragem preșul
Arestați barosanii/ că ne-au furat banii!
Hai să facem iar revoluție/ ultima soluție!
Să scăpăm de orice prostituție/
Vine Șoșoaca/ să distrugă cloaca!
Cam așa, la capitolul viziune, conținut, mesaj. Atât s-a putut.
Și-acum, un pic mai serios, despre un produs toxic
Videoclipul „Vine Șoșoaca” este un exemplu clar de exploatare a pop-culturii pentru câștiguri politice, într-o manieră care degradează discursul public și subminează serios integritatea politică. Mesajul principal, axat pe figura Dianei Șoșoacă, este ambalat într-un format care amestecă satira, ironia și kitsch-ul, toate menite să atragă atenția printr-un spectacol grotesc.
Conținut superficial și manipulativ
Videoclipul încearcă să capteze interesul publicului printr-un amestec de imagini colorate, muzică ritmată și sloganuri ușor de memorat. În loc să ofere o analiză substanțială sau propuneri concrete pentru problemele cu care se confruntă România, se axează pe caricaturizarea unui personaj politic controversat.
Acest tip de conținut este profund problematic deoarece reduce complexitatea politicii la un simplu show de divertisment, unde seriozitatea și responsabilitatea sunt înlocuite de exhibiționism.
Manele și degradarea culturală
Nu putem ignora faptul că acest videoclip se încadrează perfect în genul muzical suburban al manelelor. Manelele, cunoscute pentru versurile lor adesea vulgare și pentru promovarea unui stil de viață boem-materialist, contribuie și ele la această degradare a discursului politic. Alegerea acestui gen muzical pentru a promova un mesaj politic este, în sine, o insultă la adresa inteligenței colective și a gusturilor estetice ale publicului.
Grupul de amazoane
Utilizarea unui așa-zis grup de amazoane în videoclip adaugă un strat suplimentar de vulgaritate. Aceste femei, care arată mai degrabă ca figurante pescuite dintr-un bordel, sunt menite să atragă privirile și să creeze o atmosferă de spectacol ieftin.
Amazoana supremă este chiar Diana Șoșoacă, al cărei aspect fizic dezgustător are darul de a anula efectul țuțupinelor de centură aduse acolo să se încrunte la noi. Această prezentare vizuală nu face decât să sublinieze cât de jos a ajuns discursul politic în România.
Mesaje contradictorii
Videoclipul trimite mesaje contradictorii. Pe de o parte, încearcă să ironizeze și să critice, dar, pe de altă parte, amplifică notorietatea unui personaj politic deja controversat. Acest tip de abordare este cu tăiș dublu: deși aparent critică, contribuie la popularizarea și normalizarea comportamentelor și discursurilor extremiste. În loc să educe publicul și să promoveze un dialog constructiv, videoclipul alimentează polarizarea și conflictul.
Impactul asupra tinerilor
Este îngrijorător că un astfel de videoclip, cu o prezentare atât de accesibilă și atractivă pentru tineri, poate influența percepțiile și atitudinile acestora față de politică. Tinerii, care sunt deja bombardați cu informații superficiale, contradictorii și dezinformare prin intermediul rețelelor sociale, sunt și mai vulnerabili la astfel de manipulări vizuale și auditive.
Dar cu calul ce-ați avut?
Amazoana șefă apare în finalul videoclipului, ostenind nemeritat un căluț murg. Finalul îi aparține, e (cum ar veni) un pack-shot de maxim impact, în care Șoșo latră la noi ceva gen Până aici! Nu se mai poate! E destul!
Păi cu asta suntem total de acord. E destul. Sunt destule așezăminte de tratament pentru cei foarte foarte nervoși și acolo, credem noi, este locul acestui specimen. Departe de lumea dezlănțuită, unde să stea prăvălită într-un hamac solid, ascultând ciripitul zglobiu al păsărelelor. Și căluțul murg să-i pască din mână, dacă mai trăiește după filmare.