Visa să devină grădinar sau paznic, dar a ajuns un pilot legendar de raliu, câştigător la Le Mans, Dakar şi F1

Publicat: 24 mart. 2025, 14:03, de Ady Ivașcu, în Auto , ? cititori
Visa să devină grădinar sau paznic, dar a ajuns un pilot legendar de raliu, câştigător la Le Mans, Dakar şi F1
Visa să devină grădinar sau paznic, dar a ajuns un pilot legendar de raliu, câştigător la Le Mans, Dakar şi F1

Recordul său vorbește de la sine. A câştigat în fiecare categorie în care a concurat. De la începuturile sale pe motociclete, la mașinile de turism din Marea Britanie, la cele opt victorii în marile premii F1 și șase victorii în cele 24 de ore de la Le Mans, două campionate mondiale de mașini sport, un titlu Can-Am în SUA, o victorie categorică în istovitorul Raliu Dakar și chiar o victorie triumfătoare în Bathurst 1000 în 1977. 

Pe scurt, nu a existat o mașină pe care Jacky Ickx să nu o poată îmblânzi, să nu o poată stăpâni, supunând mașinile voinței sale, aparent cu o ușurință desăvârșită.

Visa să devină grădinar sau paznic. Nu-i plăcea zgomotul, voia linişte şi pace

Belgianul afabil, care a fost recent în Sydney pentru o vizită la Bathurst 12 Hour pentru partenerii săi Genesis și Chopard, le-a declarat jurnaliştilor auto că ar fi preferat să fie „grădinar sau paznic”, deoarece „nu-i place zgomotul… Îmi place pacea, liniștea sălbăticiei” – și își minimalizează cu o umilință liniștită succesele și realizările sale variate pe pistă.

Jacky Ickx

Toată lumea făcea asta în epoca mea”, spune el.

Toată lumea făcea curse de mașini de serie, Formula 2, Tasman Series… urcări de dealuri”.

Jacky Ickx nu este un nume cunoscut în același mod în care este, să zicem, Jackie Stewart. Sau Mario Andretti, Niki Lauda, James Hunt sau Jack Brabham.

Sigur, pilotul belgian, acum în vârstă de 80 de ani, a dobândit faimă și avere prin isprăvile sale pe pistele de curse din lume, dar, inevitabil, atunci când apare subiectul măreției, numele său este rareori menționat în același aer rarefiat ca acela al contemporanilor săi câștigători de campionate mondiale.

Iar acest lucru îi face un deserviciu lui Ickx, deoarece belgianul este unul dintre cei mai versatili – probabil cel mai versatil pilot – nu numai din generația sa, ci din toate timpurile.

Dacă acest lucru a fost valabil pentru acea generație de staruri ale Formulei 1, în care piloții participau la curse de Formula 1 într-un weekend, la curse de anduranță în weekendul următor, sau zburau în SUA pentru a concura cu mașini Indy, sau chiar – cum este cazul lui Ickx – ajungeau în Australia pentru a participa la Bathurst 1000, niciun alt pilot nu s-a bucurat de atât de mult succes în atât de multe discipline diferite de curse auto precum Ickx.

Lista echipelor și producătorilor pentru care a pilotat Ickx este la fel de impresionantă și diversă

În Formula 1, cariera de 13 ani a lui Ickx a trecut pe la Tyrrell, Brabham, Ferrari, McLaren, Lotus și Ligier, în timp ce la mașinile sport belgianul a concurat pentru Ferrari, Porsche și Ford în temutul GT40 – obținând prima dintre cele șase victorii ale sale la Le Mans în 1969.

În raliurile britanice de maşini de serie, Ickx a fost un obișnuit pentru Lotus, în timp ce în Formula 2, Tyrrell, BMW și Ferrari au apelat la serviciile sale.

A participat la raliul Dakar pentru Citroen, Mercedes-Benz, Porsche, Peugeot și chiar Lada, pilotând un Niva „foarte special” peste dune în 1987 și din nou în 1988.

Avea un motor de Formula 2 și o cutie de viteze specială”, își amintește Ickx de micul off-roader rusesc.