Vor opri europenii în 2035 producția de motoare diesel și pe benzină? Locul lor va fi luat de mașinile electrice
În Europa, cel puțin, viața autoturismelor diesel şi pe benzină e pesfârșite, iar viitorul aparține celor electrice. Comisia Europeană ar putea propune miercuri reducerea la zero a emisiilor de CO2 pentru vehiculele noi în următorul deceniu, una dintre măsurile de mediu menite să combată schimbările climatice şi să pună în aplicare Pactul Verde european.
Conform mai multor surse citate joi de AFP, Comisia Europeană are în vedere eliminarea completă a emisiilor auto începând din anul 2035. Cum vehiculele electrice sunt singurele care satisfac această cerință, ele vor deveni astfel singurele autorizate la comercializare pe piaţa autoturismelor noi.
În UE le-a fost impus încă de anul trecut producătorilor auto un plafon mediu de 95 de grame de CO2 pe kilometru, care va fi diminuat treptat până la 0 în 2035.
Aceste cifre, aflate încă în discuţie, vor impune o constrângere uriașă pentru o industrie care până în anul 2027 va trebui să se adapteze şi înăspririi normelor de poluare pentru motoarele termice.
Vânzarea de mașini electrice, în creștere
Pe o piaţă care la nivel global a regresat din cauza pandemiei, vânzarea maşinilor electrice câștigă teren. Acestea au reprezentat 8% dintre înmatriculări în Europa Occidentală în primele cinci luni ale acestui an, respectiv circa 356.000 de vehicule, mai multe decât în întreg anul 2019.
Noile reglementări vor favoriza şi mai mult aceste vehicule şi vor stimula abandonarea celor hibride şi hibride reîncărcabile, care asociază motorul termic şi bateria. Un motiv serios de nelinişte pentru o industrie care asigură 14,6 milioane de locuri de muncă în UE şi care încă mizează pe această tehnologie.
Dacă Bruxellesul instituie măsuri de sprijin mai ales pentru dezvoltarea bornelor de reîncărcare, „suntem deschişi unor reduceri suplimentare de CO2 în 2030”, a declarat recent Oliver Zipse, preşedintele Asociaţiei europene a constructorilor auto (ACEA). Dar, majoritatea membrilor ACEA cred că o electrificare prea rapidă va creşte preţul autoturismelor, va distruge locuri de muncă şi va favoriza concurenţa chineză, care se află în avans la capitolul baterii.
În luna iunie, un ONG a criticat companiile Daimler (Mercedes), BMW, Stellantis (PSA, Fiat) şi Toyota pentru proiectele lor „puţin ambiţioase”, întrucât aceşti producători încă mizează în mare măsură pe hibridele reîncărcabile, considerate poluante. Renault şi Hyundai sunt bine plasate în acest clasament, dar în urma Volkswagen şi Volvo.
„Sfârşitul motoarelor cu combustie în 2035 este un bun compromis între 2030, care ar fi prea devreme pe plan industrial şi social, şi 2040, care ar fi prea târziu pe plan climatic”, remarcă preşedintele Comisiei de Mediu din Parlamentul European, Pascal Canfin. Acesta pledează şi pentru crearea unui fond de mai multe miliarde de euro pentru sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii din sectoarele ameninţate de această mutaţie tehnologică.